OV chipkaart ingenomen

OV chipkaart ingenomenDe voorwaarden van de OV-chipkaart zijn duidelijk. Een kaart waarop je reist mag op ieders naam staan, zolang het daarop geplaatste abonnement maar op je eigen naam staat. Met iets ander bewoordingen is dit terug te lezen in de voorwaarden van TLS en NS.  Helaas heeft een medewerker van NS er toch voor gekozen om mijn kaart niet te accepteren en heeft deze mijn OV chipkaart ingenomen.

OV chipkaart ingenomen (video):

Gezien de vreemde situatie waarin in nu terecht ben gekomen, waarbij:

  • Servicemedewerkers de voorwaarden niet kennen.
  • Contact met een medewerker 10 cent per minuut kost.
  • Ik geen OV-chipkaart hebt.
  • Zelfs de persvoorlichters niet reageren

Heb ik een YouTube video gemaakt waarin ik dit verhaal nog eens uitleg. Hierboven zie je de versie zoals die nu op YouTube staat.

Eerder artikel lezen? Link!

Klachten over de OV-chipkaart:

In-en uitchecken
- Bij de automaten in de tram gebeurt het regelmatig dat het tarief dubbel afgeschreven wordt als de ov-chipkaart te lang tegen de lezer wordt gehouden.
- Het uitchecken mislukt vaak. Hierdoor betaalt de reiziger het maximum tarief van 4 euro.
- De afleesapparatuur werk in veel trams en bussen niet, of slecht. Zo wordt er een overstap geregistreerd terwijl het een nieuwe reis is (of andersom), of lukt het niet om uit te checken terwijl de tram of bus alweer weg rijdt.
- De afleesapparatuur geeft soms het verkeerde station aan.
- Het is voor vele reizigers onduidelijk dat er bij overstappen van de ene naar de andere tram (of bus of metro) steeds uitgecheckt en opnieuw ingecheckt moet worden. Ook hierdoor betalen reizigers het volledige tarief als dit verkeerd gaat.
- Het is onduidelijk wat reizigers moeten doen als de in-of uitcheckapparatuur niet werkt. Sommige chauffeurs en controleurs nemen reizigers mee, andere eisen dat een strippenkaart of los kaartje wordt gekocht, terwijl de reiziger over een ov-chipkaart beschikt maar deze niet kan gebruiken.
- Als een reiziger per ongeluk dubbel incheckt, ziet de apparatuur dit kennelijk als overstap en wordt er aan het einde van de rit een hoger bedrag afgeschreven.
- Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert.
- De afleesapparatuur in de trams en bussen is geplaatst bij de deuren. Hierdoor kunnen reizigers zich niet meer vasthouden.
- Het schermpje van afleesapparatuur die buiten geplaatst is, is in de zon niet of slecht leesbaar.

Toegankelijkheid
- De poortjes werken niet altijd goed: ze klappen hard dicht wat met name onveilig en onhandig is voor mensen met kinderen (en kinderwagens) of met beperkingen.
- Tijdens de spits is het aantal poortjes onvoldoende. Hierdoor ontstaan er opstoppingen. Met name op drukke punten waar bijvoorbeeld veel mensen overstappen van metro naar trein missen reizigers hierdoor hun aansluiting en is de veiligheid in het geding.

Opladen
- Oplaadapparatuur werkt niet altijd naar behoren. Apparaten geven regelmatig foutmeldingen.
- Er zijn onvoldoende oplaadpunten. Reizigers willen ook graag bij bijvoorbeeld kiosken waar ook strippenkaarten te koop zijn hun ov-chipkaart kunnen opwaarderen.
- Het opladen zelf gaat vaak fout. Het is onduidelijk dat de kaart (los) in het apparaat moet blijven liggen terwijl deze opgewaardeerd wordt. Als de kaart eerder wordt uitgenomen wordt het bedrag wel van de rekening afgeschreven, maar niet op de kaart bijgeschreven.

De kosten van de kaart
- De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog.
- Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn.
- De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus.
- Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger.
- Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt.
- Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen.
- Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost � 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.

Aanvragen en communicatie RET / Connexxion 
- De aanvraagtermijn voor een ov-chipkaart is te lang. Deze loopt op tot wel 5 maanden.
- Bij verkeerde afschrijvingen kost het reizigers veel moeite om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen. Restitutie is maar op een beperkt aantal plekken mogelijk, waardoor reizigers extra kosten maken.
- Het activeren van de kaart is slechts mogelijk op enkele plekken. Dit betekent extra kosten en is lastig voor reizigers die minder valide zijn.
- Er kan slechts een beperkt overzicht (laatste 10) van gedane transacties opgevraagd worden. Er is behoefte aan een overzicht van minimaal 25 transacties en het thuis kunnen checken van het saldo en de laatste transacties (via een uitleesapparaatje of online).
- De communicatie op de website van de RET over de invoering van de ov-chipkaart is niet up to date. Ook ontbreekt een duidelijke handleiding over het gebruik van de kaart.
- Er is geen overzicht van de prijzen tussen de verschillende haltes.
- Het is onduidelijk of een ritje van A naar B hetzelfde kost ongeacht het vervoermiddel. Tram of bus rijden over het algemeen een wat langere route dan de metro, en zouden daardoor de facto duurder worden in gebruik.
- Bestuurders van bus en tram klagen over gebrek aan instructie, met name ingeval van storingen en omleidingen. Zij kunnen de reizigers uitsluitend naar een informatiepunt sturen.
- Klachten over de RET kunnen niet bij Connexxion worden gemeld, en klachten over Connexxion niet bij de RET. Reizigers moeten veel extra tijd en geld investeren om hun beklag te doen en te veel betaald tegoed te reclameren.
- Reizigers klagen over onvriendelijke behandeling door RET- en Connexxion medewerkers.
- Reizigers melden dat klachten niet, of erg laat worden behandeld.
- Met name buschauffeurs lijken slecht op de hoogte van de invoering van de ov-chipknip en de werking hiervan.

Aansluiting op andere vervoersaanbieders en abonnementen
- Reizigers betalen twee keer het opstaptarief als ze (gedwongen) twee kaartsoorten moeten gebruiken. (Bijvoorbeeld van ov-chipkaart in het stadsvervoer naar strippenkaart in het streekvervoer).
- Afleesapparatuur registreert niet altijd goed dat een reis binnen het abonnement valt. Het komt voor dat ondanks het opgeladen abonnement de reis van het overige saldo op de kaart wordt afgeboekt.
- Er is geen onderscheid te maken tussen reizen op abonnement en reizen die buiten het abonnement vallen. Dit is lastig voor reizigers die reiskosten vergoed krijgen via hun werkgever.
- Reizigers hebben een veelvoud aan kaartsoorten nodig als ze gebruik maken van bijvoorbeeld trein, bus en interliner. Dit is met name gecompliceerd als de reiziger een gecombineerd trein-bus abonnement heeft voor een bepaald gebied, waardoor extra kaarten nodig zijn.

Kaartsoorten
- Er is geen goed systeem met wegwerpkaartjes voor reizigers die geen
ov-chipkaart hebben.
- Groepsreizen met korting (voor bijvoorbeeld schoolklassen) is nog niet goed geregeld.
- De studenten met een ov-jaarkaart hebben nog steeds geen ov-chipkaart gehad waardoor ze straks niet gratis of met korting kunnen reizen.
- De begeleiderskaart wordt niet herkend bij de poortjes
- Het is niet mogelijk om met meerdere personen op een kaart te reizen, wat met een strippenkaart wel kan. Dit is met name lastig als je een gast mee wil nemen in het openbaar vervoer.

Overig
- De privacy van reizigers is met de ov-chipkaart niet goed gewaarborgd, blijkt het informatie van het College Bescherming Persoonsgegevens.
- De ov-chipkaart voldoet nog niet aan de 11 reizigerswensen van de landelijke consumentenorganisaties ROVER, ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Consumentenbond, Fietsersbond, en de Samenwerkende Ouderenorganisaties.

Bron: OV-chipklacht.nl

Heb jij een aanvulling of toelichting op de voorwaarden van TLS en NS rondom de mijn OV chipkaart? Laat hier een reactie achter.

Is jouw OV chipkaart ingenomen zonder geldige reden? Laat ook dan je reactie achter.

Vul deze pagina aan!

Maak een gratis account aan of stuur een email.
Heb jij een klacht over een bedrijf? Wil jij geen 0900-nummers bellen?
Geef het aan ons door!
Vraag een 0900-alternatief aan | Geef jouw klacht door

Of...

Geef een reactie

Binnenkomende zoekopdrachten:

Dit bericht is geplaatst in Blog met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

5 Reacties op OV chipkaart ingenomen

  1. Arie Bezema schreef:

    Het is toch logisch dat het niet goed gaat. Tegenwoordig is het van: ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke. Er wordt niet meer met gevoel gewerkt maar met regels. En die regels worden dan door een deskundige opgesteld die waarschijnlijk niet eens weet wat voor problemen er zijn met het openbaar vervoer omdat hij of zij met hun dik gevulde portemonnee in een gigantische mooie auto zitten.
    Heb je een klacht of verkeerd uitgecheckt dan moet dat maar even via internet. Nu heb ik en kan ik dat. Maar oudere mensen? Weten die hoe dat moet. Ja, je kan bellen, naar een super duur 09 nummer, waar je continu in de wacht wordt gezet en al het bedrag betaald zonder ook maar iemand aan de lijn te hebben gekregen.

  2. Yatta schreef:

    Heb je artikel geplaatst op de website van PrivacyNieuws [http://www.privacynieuws.nl/nieuwsoverzicht/binnenlands-nieuws/ov-chipkaart/8988-ov-chipkaart-op-naam-van-m-mouse-onterecht-ingenomen-door-ns.html] en nujij.nl

    Thnx voor het mailen

  3. anx schreef:

    - uitchecken na het inchecken op dezelfde station kan niet… (misschien na 20 minuten pas?), wat als je erachter komt dat je bijvoorbeeld een trein hebt gemist en tog met de bus/tram wilt…en probeerd in te checken -> ERROR.. code xxx nog wat, staat nergens uitgelegd… en is er nu geld betaalt voor de rit in tram/bus en misschien starttarief bij treinstation en misschien zelfs nog voor het vergeten van uitchecken

  4. Michael Kamer schreef:

    Afgelopen zondag is mijn OV-chipkaart ingenomen omdat er geen goede foto op zou staan. Dit terwijl de foto wel goedgekeurd is tijdens het online aanvragen van de kaart. Ik ben er dus vanuit gegaan dat de foto goed was. Ik heb hier ook een aantal maanden zonder problemen mee kunnen reizen.

    Ik probeer nu mijn OV-chipkaart inclusief daluren abonnement en saldo terug te krijgen maar ondervind erg veel hinder in het vinden van de juiste contactpersoon. De NS geeft de maker van de OV-chipkaart de schuld en vice versa.

    Ik ga er vanuit dat ik de OV-chipkaart inclusief daluren abonnement en saldo terug krijg aangezien het hier om een fout van de NS (of de maker van de OV-chipkaart dus) gaat, en niet ik.

    Heb jij uiteindelijk je saldo terug gekregen?

    • Alexander schreef:

      Hey Michael,

      Ik heb heel veel moeten bellen met NS. Daar heb ik speciale nummers voor, waar ik je graag aan help.

      Uiteindelijk heb ik het saldo via TLS terug moeten krijgen en het teveel betaalde bedrag (ik had immers niet kunnen uitchecken) via NS.

      Het is een behoorlijk gedoe. Als je mij een OV-chipkaart nummer stuurt wil ik ook wel even bellen met NS.

      Alex

  5. Geef een reactie