Roken in het openbaar verboden!

Stapje voor stapje komen wij dichterbij een rookvrij Nederland. Daarmee is een groot maatschappelijk probleem opgelost en kunnen volgende stappen gezet worden. Roken in het openbaar is al jaren iets waar wij ons als VraagAlex aan ergeren.

Iedere stap naar een rookvrij Nederland neemt natuurlijk de nodige problemen met zich mee. Ik weet nog goed dat ik een kroeg binnen stapte waar werd gerookt. Hoewel ik een klacht indiende bij de kroeg, Stivoro en overige instanties werd het probleem pas maanden na de invoering van het rookverbod opgelost.

Groningen is de eerst stad die rookvrij gaat. Hoewel bronnen aangeven dat het nog lang kan duren voordat Groningen geheel rookvrij is is het een mooie eerste stap.

Wat gaan we in de rest van Nederland merken van Rookvrij Groningen?

RookvrijPeking heeft alvast een mooi voorbeeld gegeven aan Groningen. De stad heeft recent de boete verhoogd van iets meer dan een euro naar ruim 30 euro.

Wie 3 keer wordt betrapt krijgt een verbod om überhaupt nog in het gebied te komen.

Hoewel een dergelijk verbod in Nederland er voorlopig niet aan zal komen verwachten wij dat de rest van Nederland snel zal volgen zodra Groningen rookvrij gaat.

Wat kun jij doen om Nederland rookvrij te maken?

Om te beginnen, laat jouw reactie achter onder dit bericht. Laat ons weten welke stad jij nog meer rookvrij zou willen zien. Laat ook weten wat jij vindt van het idee om roken in het openbaar in zijn geheel te verbieden.

Originally posted 2017-07-25 07:26:13.

GLS houd vast aan 0900-nummer, overheid keurt het goed!

Veel bedrijven die een klantenservice bieden houden zich netjes aan de weg. Sommige bedrijven gaan zelfs een stap verder en stappen over naar een lokaal, bereikbaar telefoonnummer.

GLS kiest de andere weg. Hoewel het bedrijf zich strikt genomen aan de wet houd kiest het bedrijf voor een klantonvriendelijke aanpak door vast te houden aan het 0900-nummer.

GLS reageert als volgt:

Op 1 juli 2017 is de regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen gewijzigd. Deze regeling bepaalt dat voor het verlenen van klantenservice geen informatietarief meer in rekening mag worden gebracht. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bepaald dat het informatienummer van GLS niet onder deze regeling valt, met als reden dat GLS geen overeenkomst heeft gesloten met de geadresseerde, maar een extra dienst aanbiedt via het 0900-nummer. Hierdoor is het toegestaan om een informatietarief te rekenen.

Mag GLS op deze manier handelen?

Helaas wel. GLS houdt zich strikt genomen aan de wet. Een 0900-nummer voor een klantenservice mag maximaal het lokale tarief kosten. Aangezien het 0900-nummer van GLS voor informatie is die ook via de website verkrijgbaar is mag GLS een hoger tarief vragen.

GLS is zeker niet het enige bedrijf. GLS heeft netjes gereageerd op de vragen via onze Twitter account. Hoewel wij niet blij zijn met de reactie en al helemaal niet met de klantonvriendelijke houding zullen wij ons hier voorlopig bij neer gaan leggen.

Welke bedrijven overtreden de regels nog meer?

Het laatste bedrijf wat wij toevoegde was Navishop. Dit bedrijf heeft een klantenservicenummer wat 35 cent per minuut kost. Hoewel wij op onze site een normaal vast telefoonnummer hebben geplaatst naar aanleiding van een klacht laat het bedrijf het dure nummer op de site staan.

Het andere bedrijf wat wij recent hebben toegevoegd is MyXLShop. Hetzelfde verhaal, ook hier hebben wij een lokaal nummer geplaatst.

Het bedrijf wat al jaren de regels overtreedt is Fox Sports. Dit bedrijf vraagt al jaren 10 cent per minuut voor de klantenservice.

Originally posted 2017-07-25 07:17:59.

Klantonvriendelijke bedrijven bereiken… Zonder telefoonnummer!

Wie Kamernet, AliExpress, Robin Mobile of een ander klantonvriendelijke bedrijven wil bereiken hoeft niet met ons te bellen. Dit soort bedrijven kiest er heel bewust voor om telefonisch onbereikbaar te zijn. Hoewel de genoemde bedrijven wel bereikbaar zijn via chat, email of contactformulieren blijken veel klanten een telefonische bereikbaarheid te verwachten.

Klantonvriendelijke bedrijven zijn er in alle soorten en maten. Hoewel de service meestal prima is via de geboden communicatiekanalen blijkt het gebrek aan telefonische bereikbaarheid voor sommige klanten toch echt een probleem. Naast bedrijven die kiezen voor onbereikbaarheid zijn er ook veel bedrijven die geen Nederlandstalige klantenservice hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Ryanair en easyJet.

Waarom kiezen klantonvriendelijke bedrijven deze aanpak?

klantonvriendelijke bedrijvenEen groot deel van de klantonvriendelijke houding heeft te maken met de overheid. Een overheid die zich bemoeit met de bereikbaarheid van een klantenservice en kosten van een klantenservice.

Hoewel sommige bedrijven gewoon het nummer (of tarief) aanpassen kiezen andere bedrijven ervoor om het nummer heel erg goed te verstoppen. Zo goed soms dat klanten andere methodes moeten vinden om de klantenservice te bereiken.

Natuurlijk heeft VraagAlex vrijwel altijd een oplossing om een bedrijf alsnog te bereiken. Via VraagAlex.com kun jij nu lokale telefoonnummers vinden in onder andere Engeland, België en Amerika, via waar jij kunt worden doorverbonden met vrijwel iedere klantenservice.

Wat kunnen klanten doen om toch service te krijgen?

Wil jij betere service? In vrijwel alle gevallen kun jij als klant gewoon overstappen naar een ander bedrijf. Op de verschillende pagina’s op VraagAlex.nl kun jij reacties van klanten vinden zodat jij de betrouwbaarheid van een bedrijf kunt inschatten.

Heb jij een ervaring (positief of negatief) ga dan direct naar VraagAlex.nl en deel jouw ervaring met het bedrijf. Heb jij iets anders wat jij wilt delen? Plaats dan jouw reactie onder deze blog.

Originally posted 2017-07-23 13:10:21.

De toekomst van betalen is gratis!

Hoe kan ik snel geld verdienen? Kan jij mij doorverbinden met UWV zonder het 0900-nummer? Hoe kan ik Ryanair bereiken? Ik heb mijn AliExpress bestelling niet ontvangen, wat nu?

Dit is slechts een selectie van de vragen waar wij bij VraagAlex antwoord op geven. Hoewel onze hoofdtaak een doorverbind-service blijft geven wij ook graag antwoord op andere vragen.

Vandaag schrijf ik over de toekomst van betalen. De reden dat het Bitcoin logo onder iedere pagina staat en wat ik verwacht dat er gaat gebeuren. Ik zal ook een kleine introductie schrijven over de download wetgeving.

Hoe gaan betalingen er in de toekomst uitzien?

Ik kan niet in de toekomst kijken, dus schrijf over hoe ik verwacht dat de toekomst eruit gaat zien. Met de waardeontwikkeling van de Bitcoin in de laatste jaren zie ik daar een toekomst in. Omdat wij als consumenten de mogelijkheid krijgen om controle uit te oefenen over het betalingsverkeer zal daar ook een eerlijker, sneller en betrouwbaarder systeem uitkomen.

Met snellere betaling en een valuta die over heel de wereld geaccepteerd kan worden zullen prijzen ook veel makkelijker zijn om te vergelijken. Transactiekosten zullen steeds lager worden en ook absoluut veiliger.

Wat digitaal is zal steeds meer richting gratis gaan. Waar nu nog gesproken wordt over het verbieden van downloaden zal op termijn worden gesproken over hoe er geld te verdienen is aan gratis.

Dus alles gaat gratis worden in de toekomst?

Zeker niet! Al zullen zeker dingen gaan veranderen en er zal meer betaalt moeten worden voor diensten waar fysiek werk verricht moet worden. Wat digitaal is of digitaal kan zal goedkoper worden. De verschillen in internetverbindingen zullen ook groter worden.

Zo zal de keus niet meer worden of er wel of geen internetverbinding is, maar de keus zal veel meer gaan richting hoe snel de verbinding moet zijn. Verschillende diensten zullen ook makkelijker via verschillende aanbieders afgenomen kunnen worden.

Wat denk jij dat er gaat gebeuren? Deel jouw mening en reageer op deze blog.

 

Originally posted 2017-07-23 04:39:15.

Tips om vaste lasten te verlichten!

Sinds ik als eigenaar en oprichter van VraagAlex.nl weer in mijn eigen huis woon heb ik hard moeten werken om mijn vaste laste op de rit te krijgen. Waar ik eerder leefde van een inkomen wat voornamelijk vanuit AirBNB kwam moest ik beginnen met het werken aan het verlichten van de vaste lasten.

Ik heb op een aantal punten kunnen besparen. Aan het einde van deze blog deel ik hoe ik met een eenmalige investering van $15 inmiddels een maandelijks (extra) inkomen van $200 heb. Verwachting is dat ik in 2018 ruimschoots kan leven van deze investering.

Hoe heb ik kunnen besparen?

Image result for led bulbsAllereerst heb ik al mijn lampen vervangen voor LED lampen. Hiermee heb ik mijn energierekening kunnen verlagen, terwijl mijn computer nu vaker aan staat.

Daarnaast heb ik heel wat supermarkten in de buurt zitten, zodat ik nu prijzen kan vergelijken en veel meer gebruikmaak van 2-voor-1 achtige acties. Zo bespaar ik wekelijks zo’n 25% op mijn boodschappen. Albert Heijn prijst ook veel artikelen af aan het einde van de dag. Zo bespaar je ook nog eens 35%, zelfs bovenop de bonus kortingen.

Tot slot, wissel regelmatig van energieleverancier. Via VraagAlex.nl/energie heb je daar heel wat mogelijkheden voor.

Hoe heb ik $15 binnen 1 jaar omgezet naar $200 per maand?

Dan de beloofde winst-pakker! Ik heb begin november 2016 via Hashflare $15 geïnvesteerd. Dit bedrag zorgt voor een heel klein stukje van de computers die het bitcoin systeem in werking houden.

De winst uit de $15 ben ik blijven herinvesteren zodat het nu (nog geen jaar later) al ruim $200 per maand oplevert. Hoewel ik daar nog niet van kan leven ziet het ernaar uit dat ik binnen nu en 2 jaar een geweldig inkomen heb opgebouwd!

Kijk natuurlijk ook eens op VRLX.nl/gratisbtc om te zien hoe jij aan gratis bitcoins kunt komen om zo jouw eerste investering gratis te doen.

Heb jij vragen of tips voor besparen of eenvoudig een klein beetje geld bij te verdienen? Laat jouw reactie achter onder dit bericht.

Originally posted 2017-07-22 14:14:23.

Aardbeving in Turkije & Griekenland: 3 tips om snel thuis te komen!

Wie op dit moment in Griekenland of Turkije is zal ongetwijfeld iets gemekt hebben van de aardbeving van afgelopen nacht. Veel mensen willen snel naar huis of mensen die nog in Nederland zijn willen de reis afzeggen.

In deze blog deel ik een paar tips om zo snel mogelijk thuis te komen of een reis af te zeggen. Hoe dan ook helpt VraagAlex jou om snel in contact te komen met de reisorganisatie zodat jij heel snel en tegen minimale kosten verder geholpen kunt worden.

Het noodnummer van VraagAlex is te bereiken via 020 262 1789. Tot 18:00 hebben wij in ieder geval mensen klaarzitten om jou door te verbinden. Buiten de openingstijden kun jij middels een bespaarcode heel snel worden doorverbonden.

Welke reisorganisaties zijn via VraagAlex.nl te bereiken?

VraagAlex.nlIn principe is iedere reisorganisatie te bereiken via VraagAlex. Het gaat uiteindelijk wel om de organisatie die de reis daadwerkelijk uitvoert. Heb jij bijvoorbeeld via Vakantiediscounter geboekt, dan wordt jouw reis uitgevoerd door een andere reisorganisatie.

TUI, Cheaptickets, easyJet en Ryanair zijn hoe dan ook via VraagAlex.nl te bereiken. Op de pagina van het bedrijf kun je een bespaarcode vinden. Daarmee bespaar jij tijd en geld door de klantenservice snel aan de lijn te krijgen. Bel jij vanuit een EU land, dan bel jij tegen lokaal tarief naar het telefoonnummer, 020 262 1789.

Wat is er precies gebeurt?

Wij hebben nog zeer beperkt contact kunnen krijgen met reizigers daar. Wat er exact aan de hand is weten wij dus helaas nog niet. Zodra wij een update krijgen zullen wij de informatie natuurlijk plaatsen op deze website.

De onderstaande video laat zien wat wij tot nu toe weten:

Wil jij reageren op dit bericht? Dat kan onderaan deze pagina. Heb jij video of fotomateriaal die wij kunnen gebruiken om mensen in Nederland op de hoogte te houden? Stuur een email naar [email protected].

Originally posted 2017-07-21 07:36:49.

VraagAlex zoekt thuiswerkers!

VraagAlex krijgt iedere dat meer telefoontjes binnen. Hoe meer mensen wij helpen, hoe drukker het wordt op de telefoonlijn. Daarom zijn wij per direct op zoek naar thuiswerkers. Thuiswerken betekent de vrijheid om te werken wanneer jij wil en vanaf iedere locatie ter wereld.

De VraagAlex telefoonlijn kent 3 onderdelen. Iedere thuiswerker kan voor 1 of meerdere van de onderdelen aan de slag gaan. De lijnen zijn:

  • Klantenservice doorschakelen
  • Algemeen doorverbinden en nummerinformatie
  • OV-reisinformatie

Daarnaast hebben we ook nog de VraagAlex Chat waar wij altijd mensen voor zoeken. Alle werkzaamheden kunnen vanuit huis worden uitgevoerd.

Hoe ziet een werkdag bij VraagAlex eruit?

Uiteindelijk mag jij jouw werkdag invullen zoals jij dat wil. Wij willen onze bellers nooit te lang laten wachten, daarom is het altijd fijn als er veel mensen zijn ingelogd op de telefoonlijnen.

Wat drukte betreft (wanneer je veel telefoon kunt verwachten) tussen 08:00 en 20:00 is er eigenlijk wel een redelijk constant aantal bellers. Je krijgt een groot aantal bedrijven waar je direct mee kunt doorverbinden. Voor de algemene nummerinformatie krijg je ook de mogelijkheid om door te verbinden naar vaste telefoonnummers. Doorverbinden naar mobiele telefoons is in eerste instantie nog niet mogelijk.

Op dit moment zijn wij nog op zoek naar een verdienmodel voor de teams, waardoor wij deze functies enkel op vrijwillige basis kunnen aanbieden. Wil jij meepraten over een verdienmodel en wellicht een vaste baan voor jezelf creëren, neem direct contact op. Je kunt VraagAlex bereiken via chat of per email: [email protected].

Laat jouw reactie op deze blog natuurlijk ook achter. Vertel ons wat jij vind van de VraagAlex dienstverlening. 

 

Originally posted 2017-07-20 20:39:35.

Telfort klantenservice bewust onbereikbaar!

De laatste dagen kregen wij weer veel klachten binnen over de onbereikbaarheid van de Telfort klantenservice. Het bedrijf heeft er helaas voor gekozen om het 088-nummer – wat als alternatief dienst voor het 0900-nummer voor bellers vanuit het buitenland – te blokkeren voor iedereen. Dat wil zeggen, je krijgt wel een keuzemenu te horen, alleen krijg je de daadwerkelijke Telfort klantenservice niet aan de telefoon.

Na tientallen Tweets heen-en-weer hebben wij er vandaag voor gekozen om een video te maken samen met een blogbericht om de Telfort klantenservice hopelijk aan te sporen om tot een oplossing te komen. Wij hebben de Telfort Klantenservice natuurlijk ook besproken tijdens de Self Service Show van 20 juli 2017.

Waarom werkt het 088-nummer van de Telfort klantenservice niet?

telfort klantenserviceDe blokkade van het nummer stamt uit de tijd van de betaalde 0900-nummers. Toen verdiende de Telfort klantenservice nog 50 cent per gesprek van een bellende klant. Inmiddels is dat helemaal anders en mag het gesprek nog maximaal het lokale tarief kosten. Feitelijk is er dus geen enkele reden om het 088-nummer af te sluiten voor bellers vanuit het buitenland.

Wanneer je op dit moment belt naar de Telfort klantenservice krijg je het volgende geluidsfragment te horen:

“De door u gekozen dienst is niet bereikbaar vanaf uw mobiele telefoon”.

Zelfs wanneer wij uitbellen vanaf een vast toestel in het buitenland krijgen wij deze melding te horen. Het lijkt alsof Telfort de lijnen simpelweg heeft geblokkeerd om zo kosten te besparen. De langzame reactiesnelheid van Telfort via de Sociale Media bevestigd dit vermoeden.

VraagAlex doet er alles aan om de Telfort klantenservice bereikbaar te maken. Helaas werkt Telfort zelf niet mee, waardoor het mogelijk nog wel een paar dagen kan duren voordat 020 262 1789 weer volledig gebruikt kan worden.

Heb jij problemen met Telfort? Laat het ons weten! Laat jouw reactie achter onder dit bericht.

Originally posted 2017-07-20 06:10:06.

VraagAlex komt mogelijk met een 18xy nummer!

Wij willen er alles aan doen om de klantenservice in Nederland bereikbaarder te maken. Inmiddels kennen veel mensen het nummer 020 262 1789 al om te worden doorverbonden met een klantenservice.

Binnenkort gaan wij echter een stap verder. Gisteravond hebben wij de nodige papieren opgestuurd naar de Autoriteit Consument en Markt om een 18xy nummer aan te vragen. Wat het nummer precies gaat worden moet ik nog even geheim houden. Wel kan ik alvast vertellen dat het tarief van het nummer lokaal tarief gaat worden. Je hoeft via VraagAlex dus nooit extra te betalen om ons te bellen.

Waarom verdwijnt 020 262 1789?

18xyHet valt gelukkig mee. Het nummer 020 262 1789 blijft bestaan. Wij blijven mensen ook gewoon helpen via ons lokale nummer. Ons nieuwe nummer wordt een extra nummer om de bereikbaarheid makkelijker te maken. VraagAlex is binnenkort dan ook bereikbaar via Nederland (via 020 262 1789 en een nieuw 18xy nummer), België, Engeland en Amerika.

Doel van het nieuwe nummer is de bereikbaarheid nog verder te vergroten. Hoe meer mensen ons weten te vinden via welk kanaal dan ook, hoe sneller wij echt een punt kunnen zetten aan 0900-nummers die meer vragen dan nodig om een klantenservice te bereiken.

Wat gaat er verder veranderen onder 18xy?

Eigenlijk gaan we alleen maar meer doen. Zo kun jij straks ook worden doorverbonden met normale vast telefoonnummers in heel Nederland, Engeland, België en de Verenigde Staten.

Via VraagAlex gaan wij zelfs zo ver dat wij continu op zoek zijn naar nieuwe landen waar wij mee door kunnen verbinden. De Nederlandse regels verplichten ons om doorverbinden naar consumenten toe te voegen aan onze dienstverlening. Dat zullen wij dan ook zeker gaan doen.

Heb jij ideeen voor hoe wij VraagAlex nog verder kunnen verbeteren? Laat dan gerust jouw reactie achter onder dit bericht. Alle reactie worden gelezen en waar mogelijk meegenomen in de plannen. 

Originally posted 2017-07-19 08:26:06.

Hoe UWV, belastingdienst en Gemeente kunnen samenwerken

Wanneer organisaties gaan doen waar ze goed in zijn wordt het leven voor inwoners van Nederland een stuk makkelijker. UWV moet geld aan burgers uitkeren, belastingdienst geld binnenhalen en de Gemeente moet zorgen voor het draaiende houden van een Gemeente.

Op dit moment is het zo dat UWV, Belastingdienst & de Gemeente keren op dit moment geld uit. Gemeente & Belastingdienst innen beide belasting. Tot slot innen Waterschappen ook belasting los van de Gemeente & belastingdienst.

In deze blog praat ik over het innen van belasting. In eerdere blogs schrijf ik over hoe uitkeringen meer moeten geven van wat mensen echt nodig hebben en minder geld over moeten maken.

Hoe kan belasting eenvoudiger?

Ik heb  hier een aardige stapel post liggen van de belastingdienst. Bedragen die zijn verrekend met elkaar, brieven waar instaat dat ik nog geld moet overmaken. Brieven die gaan over BTW (waar je als loonslaaf niet mee te maken krijgt).

Verder heb ik ook brieven liggen van de samenwerking tussen de Gemeente en het Waterschap die ook geld willen hebben. Het zou natuurlijk veel makkelijker zijn als we allemaal 1 soort belasting betalen en aan 1 instantie.

Hoe kan een uitkering eenvoudiger?

In de historie van de mensheid is er nog niemand geweest die kan leven van geld. Uiteindelijk hebben we eten, drinken & onderdak nodig. Sommige zeggen ook internet, dus laten we die er ook bij zetten.

Laten we mensen dan gewoon geven wat ze nodig hebben. Laat UWV hiervoor zorgen. Hiermee kunnen in ieder geval huurtoeslag bij de belastingdienst worden afgeschaft. Wanneer de belastingdienst rechtstreeks met zorgverzekeraars en kinderopvang handelt kunnen die toeslagen ook worden afgeschaft.

Het is dan nog een kleine moeite om het innen van gemeentelijke & waterschapsbelastingen ook centraal neer te leggen. Hiermee kan de overvloed aan brieven aanzienlijk worden beperkt.

Wat vind jij van deze ideeen? Is het tijd voor verandering? Laat jouw reactie achter onder deze blog.

Originally posted 2017-07-17 06:29:25.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA