Wat kost het bellen naar een klantenservice via 0900?

Hoewel bellen naar een klantenservice via 0900 nog maximaal het lokale tarief mag kosten zijn er veel bedrijven die zich niet (of niet helemaal) aan de regels houden. Deze blog gaat over de werkelijke kosten die jij als klant betaalt voor het bellen naar een 0900-nummer.

In deze blog praat ik over tarieven voor het bellen naar een vaste lijn. Betaal jij 1 prijs voor ongelimiteerd bellen, dan betaal jij dus geen extra kosten. Ik hoop jou met deze blog wat meer duidelijkheid te geven over de kosten die jij maakt om klant te zijn bij een Nederlands bedrijf.

Wat zijn normale belkosten bij een 0900 nummer?

Er is de laatste maanden veel verwarring ontstaan over wat zo’n normaal tarief nu uiteindelijk inhoudt.

Hoewel het eenvoudig uit te legen is weet de gemiddelde medewerker achter zo’n 0900-nummer niet hoe het werkelijk zit. Een 0900-nummer kost altijd hetzelfde als bellen naar een normaal vast nummer, of jij nu belt vanaf een vaste- of mobiele-telefoon.

Daar bovenop komen dan nog de extra kosten die bedrijven als Dynafix in rekening brengen. Deze extra kosten mogen bij een reguliere klantenservice niet meer. Bel jij een klantenservice en betaal jij toch extra kosten, laat het ons dan direct weten.

Waarom gebruiken bedrijven 0900 nummers nog altijd?

Hoewel bedrijven dit niet snel zullen toegeven is een 0900 nummer ideaal om klanten te ontmoedigen om te bellen naar een klantenservice. Door de extra kosten die mensen verwachten te betalen gaan veel klanten op zoek naar andere mogelijkheden.

VraagAlex heeft hier een oplossing voor gevonden. Wie belt naar 020 262 1789 kan gratis worden doorverbonden met vrijwel iedere klantenservice. VraagAlex kan zelfs doorverbinden met internationale bedrijven als Amazon.com, Ryanair en easyJet.

Wat vind jij van 0900-nummers? Mogen deze wat jou betreft ook worden afgeschaft?

Originally posted 2017-07-14 10:00:33.

Nieuwe Nederlanders

Nederland is een goed land, met véél mogelijkheden, maar NIET als je moet leven van de bijstand of met een UWV uitkering!

Het leven is dan toch al niet echt makkelijk, maar de Overheid helpt óók niet echt om het makkelijker te maken. Zij staan nog steeds toe dat allerlei bedrijven geld kunnen vragen als je met hen MOET telefoneren, om een probleem te kunnen oplossen.

Bedrijven zoals het RDW bijvoorbeeld, als je een boete of andere vragen hebt vragen zij zelfs €0,10 per minuut! En dan zijn we nog niet eens voorbij alle bandje waar je dan het juiste knopje moet indrukken, wat al moeilijk voor de doorsnee Nederlander is!

Wat dacht je van al die Vluchtelingen, of ik noem ze liever Nieuwe Nederlanders, die weten al helemaal niet wat hun overkomt. Zij zijn al dat “papier” niet gewend, omdat het in hun land van herkomst heel anders gaat. Verder hebben zij er ook nog als handicapt bij dat zij de Nederlandse taal vaak nog niet machtig zijn en op school zitten om dat te leren.

Dus de Overheid moet betaalde nummers in het bedrijfsleven gewoon verbieden! Het bedrijfsleven verdiend al genoeg en zeker de Overheid!

Bovenstaande bijdrage werd geleverd door Noor Soeterboek van Stichting APIF. Voor meer informatie over de stichting, klik hier.

Originally posted 2017-07-13 15:17:37.

14+netnummer maakt gemeentes onbereikbaar!

Waar de nieuwe 14+ nummerreeks voor overheidsnummers het doel had om organisaties bereikbaarder te maken blijkt het averechts te werken. Sinds wij de Gemeentes hebben toegevoegd aan de website VraagAlex.nl zien wij een toename in het aantal telefoontjes.

Veel bellers kunnen het nummer 14+netnummer niet bellen omdat de telecomprovider het niet ondersteunt. Daarnaast zijn er ook veel bellers die zich in het buitenland bevinden en daardoor de Gemeente niet kunnen bereiken via het nieuwe nummer.

Hoewel veel gemeenten een alternatief nummer op de website plaatsen zijn deze voor veel mensen moeilijk te vinden. Gemeente Arnhem hanteert zelfs een verhoogd tarief per minuut voor telefonisch contact.

Waarom is 14+netnummer ontstaan?

Met 10-cijfers voor de reguliere telefoonnummers, waarvan er uiteindelijk slechts 9 daadwerkelijk te gebruiken zijn en bepaalde combinaties ook niet mogen blijkt dat het aantal gewone nummers simpelweg opraken.

Voormalig OPTA heeft ooit bedacht dat het handig was om bedrijfsnummers te introduceren. Daarnaast veranderde 06-11 in 112, en nu zijn de Gemeentes dus ook stappen aan het zetten om over te gaan naar 14+netnummer.

Aangezien de nummers onbereikbaar zijn vanuit veel buitenlandse providers zorgt deze overgang in werkelijkheid voor verwarring. Daar willen wij als VraagAlex iets aan doen!

Wat doet VraagAlex eraan om 14+netnummer op te lossen?

Wij hebben inmiddels alle pagina’s van de Nederlandse gemeentes op de website staan. Veel hebben al een telefoonnummer en logo erbij, het grote merendeel nog niet. Vandaag werken wij eraan om zoveel mogelijk pagina’s aan te vullen. Dit is een tijdrovende klus, vooral omdat wij bij iedere Gemeente ook het reguliere nummer willen vermelden.

Mocht jij een Gemeente tegenkomen zonder nummer, laat dan gerust jouw reactie achter met de informatie die jij eventueel hebt. Hoe sneller wij de informatie bij elkaar krijgen, hoe beter wij uiteindelijk de bezoekers van deze website kunnen helpen.

Originally posted 2017-07-13 06:04:19.

Waarom 088-nummers NIET geschikt zijn voor een klantenservice…

Tot 1997 kenden wij in Nederland 2 type nummers. Vaste nummers en betaalde nummers. Later kwamen daar 0900-nummers bij en sinds enkele jaren nu ook 088-nummers. Daarnaast ook servicenummers als 112, 1888 en 144 voor overige diensten.

Nummers die niet onder de traditionele nummerreeksen vallen (dus niet beginnen met 01, 02, 03, 04, 05, 06 of 07) worden door veel buitenlandse providers niet herkent. Zo is het met een Lebara telefoon bijvoorbeeld niet mogelijk om naar 088-nummers te bellen.

Toen de regels werden aangescherpt en 0900-nummers voor een klantenservice maximaal het lokale tarief mochten gaan kosten dacht VraagAlex het rustiger te krijgen. Niets is minder waar. In deze blog lees jij over de problemen die 088-nummers nu veroorzaken voor de bereikbaarheid van grote bedrijven.

Waarom stappen bedrijven over naar 088-nummers?

088-nummersVanuit ons kantoor in Utrecht zijn wij bereikbaar op een Amsterdams nummer. Daarnaast kun jij ons ook bereiken via een nummer in Antwerpen, Engeland en zelfs de Verenigde Staten.

Dit kan ieder bedrijf doen, toch kiezen veel bedrijven voor een “landelijke” uitstraling. Het 088-nummer maakt dit mogelijk. Het nummer is immers niet regio-gebonden.

Wat zijn de nadelen van 088-nummers?

Hoewel het natuurlijk mooi is om 1 nummer te kunnen gebruiken voor alle vestigingen is het voor de bereikbaarheid een stuk minder mooi. 088-nummers zijn bereikbaar voor de meeste bellers binnen Nederland.

Daar komen al enkele uitzonderingen, mensen met een Lebara simkaart kunnen al niet naar 088-nummers bellen. Wie belt met een simkaart van een buitenlandse provider kan veelal ook onmogelijk naar dit soort nummers bellen.

Via deze weg roepen wij alle bedrijven op om af te stappen van de zogeheten “servicenummers” en over te gaan naar service-gerichte nummers, namelijk gewoon bereikbare, normale vaste telefoonlijnen.

Natuurlijk willen wij ook graag jouw reactie horen. Wat vind jij van de bereikbaarheid van Nederlandse bedrijven? Is de bereikbaarheid beter geworden sinds 1 juli of juist niet? Laat jouw reactie achter.

Originally posted 2017-07-12 18:48:13.

Kosten 0900-nummers verwarrend voor bellers

Utrecht, 11 juli 2017 – Vorige week was in de media te zien hoe een vlogger een 0900-nummer misbruikte om duizenden euro’s naar zich toe te trekken door mensen (met name kinderen) te laten bellen en voor een hoog tarief in de wacht te zetten. Hoewel klantenservice nu maximaal het lokale tarief mag vragen, mogen bedrijven (of personen met een KvK nummer) voor andere doeleinden tot maximaal 1 euro per minuut doorberekenen aan de beller. Hierdoor zijn de kostenverlagingen voor het bellen naar een 0900-nummer niet altijd vanzelfsprekend en worden bellers regelmatig verrast met hoge kosten.

VraagAlex heeft zich ten doel gesteld  consumenten en bedrijven waarschuwen dat slechts een zeer beperkt aantal 0900-nummers tegen het lokale tarief bereikbaar zijn. De meeste van deze nummers kosten nog altijd een flink bedrag meer dan de reguliere belkosten.

VraagAlex ziet de oplossing in een beslissing om alle 0900-nummers lokaal tarief maken ongeacht het gebruik. 0909- en 0906-nummers kunnen dan voor betaalde, commerciële diensten worden gebruikt.

============

Over VraagAlex:

VraagAlex maakt de Nederlandse klantenservice tegen minimaal tarief  bereikbaar. Via het telefoonnummer 020 262 1789 kunnen Nederlandse consumenten vanuit overal ter wereld GRATIS worden doorverbonden. Dit in tegenstelling tot andere doorverbind services die een hoog tarief rekenen voor hun diensten. VraagAlex heeft ook lokale nummers in België, Engeland en de Verenigde Staten om de klantenservice ook vanuit die landen bereikbaar te maken.

============

Niet voor publicatie:

Voor een toelichting op dit persbericht, interviews en verdere vragen, neem contact op met Alexander van Dijl via telefoonnummer 06 45 430 985 of per email, [email protected].

Alexander van Dijl is oprichter en eigenaar van de website VraagAlex.nl en zet zich 2006 in om Nederlandse klantenservice bereikbaar te maken.

Originally posted 2017-07-11 19:55:03.

Plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon…

Hoewel de klantenservice van de meeste bedrijven nu bereikbaar is tegen de lokale belkosten schrikken veel mensen nog van de extra kosten. In deze blog ga ik uitleg geven over hoe de opbouw van de kosten voor een 0900-nummer eruit zien.

In de basis is het altijd verstandig om te bellen naar een normaal vast nummer. Deze nummers zijn te herkennen aan de eerste 2 cijfers. Ieder nummer wat met 01, 02, 03, 04, 05 of 07 begint is een normaal vast telefoonnummer en kan dan ook nooit extra kosten. Nummers die met 08- of 09- beginnen kennen afwijkende tarieven. Dit kan het lokale tarief zijn, maar ook heel veel meer.

Wat zijn de extra kosten voor mobiel bellen?

In 2014 veranderde de regels. Sinds die datum is een belminuut naar een 0900-nummer gelijk aan een normale belminuut, eventueel vermeerderd met de extra kosten die vermeld worden voorafgaand aan het gesprek.

Bellen naar een 0900-nummer tegen het lokale tarief kost dan ook exact hetzelfde als bellen naar ieder ander vast telefoonnummer. Heb jij een belbundel voor bellen naar vaste telefoontoestellen, dan vallen 0900-nummers hier altijd onder.

Wanneer jij niet naar 0900-nummers kunt bellen is het mogelijk om via VraagAlex.nl doorverbonden te worden met de meeste bedrijven. De medewerkers achter het (lokale) telefoonnummer 020 262 1789 zijn er om jou zo snel mogelijk door te verbinden. Wanneer wij jou wegens drukte niet direct kunnen doorverbinden is het zelfs mogelijk om via een keuzemenu te worden geholpen.

Originally posted 2017-07-11 12:06:49.

9292 moet een concurrent krijgen!

Website, app en telefoonlijnen van 9292 helpen klanten om van A naar B te komen. Helaas vraagt het bedrijf voor de telefonische service het enorme bedrag van 90 cent per minuut!

Net als een klantenservice die teveel geld kan vragen voor het telefoonnummer is dat voor 9292 nog altijd aan de gang. Vanuit VraagAlex gaan wij dan ook beginnen met de nieuwe OV-informatiedienst 9292.ga.

Waarom concurreren tegen 9292?

9292Toen ik enkele jaren geleden werd uitgenodigd door 9292 voor een van de jaarlijkse events merkte ik hoe weinig de OV-sector weet van vervoer. Ik noemde in 2014 dat de zelfrijdende auto een bedreiging gaat worden voor de sector. Niemand wilde mij geloven.

In 2015 kreeg ik al wat meer reacties, maar maakte niemand zich zorgen. Vorig jaar begon het bedrijf mij serieus te nemen en dit jaar hebben ze mij niet meer uitgenodigd.

Vanuit VraagAlex vinden wij dat het openbaar vervoer toegankelijk en betaalbaar moet zijn voor iedereen. Natuurlijk weten wij ook dat een OV-systeem pas echt werkt als je het grootste deel kunt automatiseren. Dat is waar Google nu mee bezig is, evenals Tesla, Uber en diverse andere technologiebedrijven.

De bedrijven die zich bezig houden met het ontwikkelen van zelfrijdend vervoer hebben in 3 jaar meer bereikt dan de OV-sector in de laatste 30 jaar.

Wat gaat er veranderen in de wereld van het openbaar vervoer?

Wij verwachten dat er meer taxi-achtige diensten gaan komen die mensen echt van A naar B brengen. Geen wachten op aansluitingen, geen bizar hoge kosten voor aansluitend vervoer, gewoon echt van A naar B.

Omdat er in de toekomst vrijwel geen mensen meer nodig zijn zal het vervoer ook zonder subsidie kunnen werken en goedkoper kunnen worden aangeboden dan het huidige OV.

Natuurlijk willen wij jouw mening graag horen. Laat daarom jouw reactie achter en vertel ons hoe jij denkt over de toekomst van het openbaar vervoer!

Originally posted 2017-07-10 06:10:59.

OV-Store accepteert Bitcoin als betaalmiddel!

Ondanks een grote hoeveelheid klachten op websites als Trustpilot en Klacht.nl nemen wij het risico om een positief verhaal te schrijven over OV-store. Het bedrijf accepteert namelijk als een van de eerste webwinkels in Nederland bitcoin als betaalmiddel.

Aan het einde van deze blog kun jij overigens een video bekijken waarin ik praat met OV-store oprichter Clemente Valli die uitleg geeft over de problemen. Wil jij meer weten over de bitcoin? Dan kun je naar VRLX.nl/btc gaan.

Waarom is OV-Store bitcoin gaan accepteren?

OV-store is heel erg gaan kijken naar wat klanten willen. Toen bleek dat mensen goedkope producten gratis bezorgd willen krijgen hebben ze deze dienst aangeboden. Toen bleek dat mensen met Bitcoin wilden betalen zijn ze dat ook aan gaan bieden.

Naast een breed scala aan betaalmogelijkheden biedt OV-store ook heel veel verschillende verzendopties aan. Van heel snel tegen een hoge prijs tot heel langzaam wat vrijwel gratis beschikbaar is.

Voor de klantenservice was OV-store een van de eerste bedrijven die WhatsApp integreerde. Zo blijft OV-store zich gelukkig ontwikkelen en zal de dienstverlening ook zeker blijven verbeteren.

Waar komen de klachten over OV-store vandaan?

Klachten worden veroorzaakt door slechte communicatie. Hoewel op de site te lezen is dat de goedkoopste verzendoptie er ruim een maand over kan doen heeft OV-store dit niet goed benadrukt in de latere communicatie. Dit veroorzaakt vragen en klachten, waardoor het bedrijf nu ook op de radar van consumentenbond staat.

Heb jij ervaring met OV-store? Voel je vrij om deze te delen door jouw reactie achter te laten onder deze blog.

Originally posted 2017-07-08 07:20:07.

Vakantiediscounter houdt vast aan duur 0900-nummer!

De regels voor het bellen naar een klantenservice zijn gelukkig aangepast. Bedrijven mogen nu nog maximaal het lokale tarief doorberekenen aan de consument. Toen deze nieuwe regels vorige week ingingen schreef VraagAlex al over enkele bedrijven die zich niet helemaal aan de wet wisten te houden. Hoewel veel bedrijven de problemen bij een telecomleverancier legde blijkt Vakantiediscounter daar nog een schepje bovenop te doen.

In eerste instantie lijkt het 0900-nummer van de Vakantiediescounter (onderdeel van Elmar Reizen) nog net binnen de regels te vallen. De nieuwe tarieven gelden immers alleen voor mensen die al klant zijn en dus hebben betaald of moeten betalen. Toch blijkt het net even anders te zitten. Bestaande klanten moeten namelijk hetzelfde nummer bellen.

Wat doet Vakantiediscounter precies verkeerd?

VakantiediscounterTen eerste vinden wij het als VraagAlex onredelijk dat bedrijven überhaupt een 0900-nummer gebruiken en daarbij het woord service durven te melden. Service hoeft niet gratis te zijn, maar voor het wachten op een medewerker en over het algemeen klagen over de dienstverlening hoeft niet betaalt te worden.

Het werd pas echt vervelend toen wij gister een klant van Vakantiediscounter aan de telefoon kregen die in een “Red mijn vakantie”-achtige situatie zat. Een hotelkamerdeur die niet op slot ging, een rustig dorpje waar letterlijk geen enkele winkel open bleek te zijn, en ik kan nog wel even doorgaan.

De reisleiding deed daar helemaal niets mee en Vakantiediscounter is wegens het 0900-nummer vanuit een vakantieland geheel onbereikbaar. Hoewel het bedrijf de daadwerkelijke reis heeft uitbesteed aan TUI blijft de verkopende partij verantwoordelijk voor de oplossing.

Wij hebben het probleem uiteindelijk kunnen oplossen omdat TUI en Vakantiediscounter via de sociale media wel bereikbaar waren. De gasten zijn overgezet naar een ander hotel in een dorp waar net iets meer te beleven was.

Heb jij ervaring met Vakantiediscounter of andere reissites? Laat jouw reactie dan achter onder deze blog.

Originally posted 2017-07-08 05:04:24.

Alternatief voor 1888: Bel 020 262 1789!

Wie ooit een klantenservice heeft gebeld via 1888 weet hoe extreem hoog de telefoonrekening dan kan worden.  Wij hebben daarom een alternatief in het leven geroepen en verbinden jou gratis door via 020 262 1789.

Wanneer jij belt tussen 09:00 en 17:00 op werkdagen krijg jij zelfs vrijwel direct een medewerker aan de telefoon die jou daarmee helpt. Buiten deze openingstijden kun jij via een automatisch keuzemenu worden geholpen. Buiten de openingstijden is het stand-by-team ook beschikbaar om jou door te verbinden.

Waarom is er aan alternatief voor 1888 nodig?

1888Bellen naar een klantenservice is al duur genoeg. Wanneer jij via een dienst als 1888 belt betaal jij daarbovenop nog eens 1 euro per minuut, ook nadat jij bent doorverbonden. Heb jij de klantenservice 10 minuten aan de telefoon of sta jij zelfs 10 minuten in de wacht, dan betaal jij via 1888 dus 10 euro.

VraagAlex heeft ervoor gekozen om deze idioot hoge bedragen links te laten liggen en geeft in plaats daarvan de mogelijkheid aan een team vrijwilligers en sponsoren om de lijn draaiende te houden. Zo kunnen wij jou geheel gratis doorverbinden en hebben wij zelfs mogelijkheden om jou nog extra te belonen omdat jij voor VraagAlex hebt gekozen.

Komt VraagAlex ook met een 1888-achtig nummer?

Voorlopig niet, maar ik zeg ook nooit nooit. Het kan zomaar zijn dat er een mooi nummer beschikbaar komt die wij kunnen gebruiken om naast 020 262 1789 te laten draaien. De basis moet natuurlijk wel blijven en doorverbinden via VraagAlex.nl zal hooguit de gebruikelijke belkosten met zich meenemen.

VraagAlex werkt natuurlijk ook aan snellere manieren om jou door te verbinden. Zo krijg jij nu sneller een medewerker van het stand-by team aan de telefoon wanneer jij ons belt buiten de openingstijden of wanneer er geen medewerker beschikbaar is. Alles om jouw ervaring met onze service te verbeteren.

Wat vind jij van de VraagAlex doorschakeldienst via 020 262 1789? Deel jouw mening en laat jouw reactie achter onder deze blog.

Originally posted 2017-07-07 18:58:54.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA