Voormalige klantenservicenummers misbruikt voor doorschakeldiensten!

VraagAlex is op de hoogte gebracht dat enkele telefoonnummers die voorheen werden gebruikt door klantenservices inmiddels zijn overgenomen door doorschakeldiensten.

Onder andere de telefoonnummers van SNS bank, 0900 1850, 0900 1840 en 0900 1810 zijn hier de dupe van geworden. Hoewel het bedrijf haar klanten heeft geïnformeerd over de aanpassingen van 0900 naar 030 blijkt nog niet iedereen hiervan op de hoogte te zijn.

Hoe werkt deze truc precies?

Veel bedrijven hebben de stap gezet om van een 0900-nummer over te stappen naar een normaal vast telefoonnummer. Wat klantvriendelijkheid betreft, een geweldige stap.

De meeste bedrijven houden op dat moment het 0900-nummer ook in beheer. SNS Bank heeft er echter voor gekozen om afstand te doen van de 0900-nummers. Dat is waar de truc begint.

Wanneer een 0900-nummer vrij is kan iemand anders het nummer claimen tegen elk tarief (met een maximum van 1 euro per minuut). Dat is wat hier ook is gebeurt. Wie belt met een oud telefoonnummer van SNS Bank betaalt 90 cent per minuut om uiteindelijk te worden doorverbonden.

Wie het nummer belt krijgt een selectie bedrijven te horen en de mogelijkheid om een bedrijf te bereiken die niet in de lijst voorkomt. Het maximumtarief voor het bellen naar 0900 1850 is 45 euro per gesprek.

VraagAlex benadrukt dat SNS Bank (of De Volksbank, zoals het bedrijf nu heet) niets te maken heeft met dit nummer, maar dat het bedrijf enkel de vorige eigenaar was van dit nummer. Wij hopen met dit bericht de schade tot een minimum te beperken.

Originally posted 2017-08-03 05:46:13.

Oud-servicenummers SNS-bank in gebruik genomen door dure doorschakeldiensten

Utrecht, 2 augustus 2017 – Enkele jaren geleden waren vrijwel alle klantenservices bereikbaar via 0900-nummers. Veel bedrijven stapte in 2014 al over naar reguliere nummers, later volgde meer bedrijven. SNS bank was een van de eerste bedrijven die deze stap zetten.

Inmiddels weten slimme ondernemers gebruik te maken van de oude klantenservicenummers en wordt via het nummer 0900 1850 doorverbonden naar SNS Bank (de voormalige eigenaar van dat nummer) voor een tarief van 90 cent per minuut. De nummers 0900 1840 en 0900 1810 worden eveneens gebruikt voor een vergelijkbare doorschakeling van hetzelfde bedrijf.

Andere bedrijven als Nederlandse Spoorwegen en Wehkamp houden het 0900-nummer in beheer. Hierdoor kunnen de 0900-nummers niet misbruikt worden zoals bij SNS bank gebeurde.

============

Over VraagAlex:

VraagAlex maakt de Nederlandse klantenservice tegen minimaal tarief  bereikbaar. Via het telefoonnummer 020 262 1789 kunnen Nederlandse consumenten vanuit overal ter wereld GRATIS worden doorverbonden. Dit in tegenstelling tot andere doorverbind services die een hoog tarief rekenen voor hun diensten. VraagAlex heeft ook lokale nummers in België, Engeland en de Verenigde Staten om de klantenservice ook vanuit die landen bereikbaar te maken.

============

Niet voor publicatie:

Voor een toelichting op dit persbericht, interviews en verdere vragen, neem contact op met Alexander van Dijl via telefoonnummer 06 45 430 985 of per email, [email protected].

Alexander van Dijl is oprichter en eigenaar van de website VraagAlex.nl en zet zich 2006 in om Nederlandse klantenservice bereikbaar te maken.

Originally posted 2017-08-02 19:48:47.

Nieuwe LuxStyle klachten stromen binnen

Internet onderneming Lux Style heeft het voor elkaar gekregen om weer op de radar te staan. Dagelijks bellen mensen ons op met de vraag wat er gedaan moet worden met een product wat niet is besteld maar wel is geleverd.

Hoewel het antwoord in eerste instantie simpel is blijken de teksten van Lux Style dusdanig te zijn dat veel mensen bang zijn om een product niet terug te sturen. In deze blog leg ik jou uit waarom jij een product niet hoeft te retourneren en wat jij kunt doen als jij een pakketje ongevraagd op de deurmat krijgt.

Hoe ken ik een Lux Style pakketje retourneren?

Wanneer jij iets koopt heb je een bedenktijd. Maar wanneer jij niets koopt is daar geen sprake van. Daarom mag jij een pakketje wat jij ontvangt van Lux Style gewoon houden. Incassobureau’s, deurwaarders, wie er ook langs komt, ze hebben geen rechten en kunnen geen geld van jou krijgen.

Wanneer jij wel iets koopt op afbetaling, dan moet het natuurlijk wel worden betaalt. Een dergelijke koop op afbetaling kan niet per ongeluk gebeuren, jij moet bepaalde gegevens invullen, meer dan alleen een naam en adres.

Alles wat jij krijgt zonder dat jij erom hebt gevraagd kan worden gezien als een gift.

Wat als ik het pakketje toch terug wil sturen?

Wil jij toch een pakketje terugsturen? Bekijk dan eerst de volgende video:

Google vervolgens ook eens op Lux Style en kijk hoeveel mensen hun producten daadwerkelijk hebben teruggestuurd. Kijk ook hoeveel mensen ook na het terugsturen nog worden achtervolgd met rekeningen, incassobureau’s en deurwaarders.

Er is zelfs een video online waar een consumentenprogramma langs gaat bij het kantoor van Lux Style in Denemarken. Vanzelfsprekend krijgt het programma ook daar niemand te pakken.

Heb jij ervaring met Lux Style? Laat het dan weten door jouw reactie achter te laten onder deze blog.

 

Originally posted 2017-08-02 19:03:34.

TUI, Basic-Fit, Alles4noppes.nl en OV-chipkaart reageren op nieuwe tarieven klantenservice

Utrecht, 1 augustus 2017 – Enkele dagen na de invoering van de nieuwe tarieven van de klantenservice reageren bedrijven wisselend. TUI, Basic-Fit en OV-chipkaart beschuldigen Ziggo voor het te laat aanpassen van het tarief. Ondertussen informeren de bedrijven klanten dat de tarieven al zijn aangepast.

Wie melding maakt van teveel betaalde kosten aan OV-chipkaart krijgt de kosten vergoed door het bedrijf. Dinsdag 4 juli pastte OV-chipkaart de tariefmelding en het werkelijke tarief aan naar het juiste tarief. TUI geeft geen reactie over het vergoeden van de belkosten. Het bedrijf heeft het tarief eveneens op 4 juli aangepast naar het lokale gesprekstarief.

Basic Fit geeft via Twitter aan “Dat komt helemaal goed! :)”.

Het bedrijf wat al sinds september 2016 de regels overtreed, Alles4noppes kiest er nu voor om via WhatsApp en email bereikbaar te zijn. De telefonische klantenservice is sinds 4 juli afgeschaft.

============

Over VraagAlex:

VraagAlex maakt de Nederlandse klantenservice tegen minimaal tarief  bereikbaar. Via het telefoonnummer 020 262 1789 kunnen Nederlandse consumenten vanuit overal ter wereld GRATIS worden doorverbonden. Dit in tegenstelling tot andere doorverbind services die een hoog tarief rekenen voor hun diensten. VraagAlex heeft ook lokale nummers in België, Engeland en de Verenigde Staten om de klantenservice ook vanuit die landen bereikbaar te maken.

============

Niet voor publicatie:

Voor een toelichting op dit persbericht, interviews en verdere vragen, neem contact op met Alexander van Dijl via telefoonnummer 06 45 430 985 of per email, [email protected].

Alexander van Dijl is oprichter en eigenaar van de website VraagAlex.nl en zet zich 2006 in om Nederlandse klantenservice bereikbaar te maken.

Bijlagen:

Twitter berichten:

Email:

Tui:

Bedankt voor de info maar de medewerkers vertellen de info zoals die is doorgegeven vanuit de briefing van ziggo.

Tis alleen jammer dat door een fout van een provider onze naam erdoor in het geding komt.

Maar boven alles “discover your smile”

Met vriendelijke groet,

Ron van Munster

Customer services Center Manager Rijswijk/Curacao, 24/7 Customer Care & Airport balies.

Originally posted 2017-08-01 20:04:42.

Klachten en oplossingen gezocht voor YouTube!

Wij krijgen dagelijks klachten binnen over heel veel verschillende bedrijven. Of het nu gaat om een AliExpress bestelling die niet binnenkomt of een Ryanair ticket waarbij een datum niet klopt.

Voor de nieuwe wekelijkse “Self Service Show” zijn wij nu op zoek naar klachten die wij ook daadwerkelijk op kunnen lossen. Het maakt niet uit over welk bedrijf de klacht gaat, wij verzamelen de klachten van maandag tot woensdag en gebruiken de donderdag om een oplossing te vinden.

Hoe kunnen klachten worden gemeld?

Het makkelijkst is via chat. Rechts onder in beeld staat het chat venster waar jij met ons kunt communiceren. Daar kunnen we direct zoeken naar een oplossing of jouw klacht met het bedrijf op zien te lossen.

Met jouw toestemming kunnen we ook kijken naar een mogelijkheid om met het bedrijf contact op te nemen. Afhankelijk van de klacht lukt het ons vaak om problemen al binnen een paar dagen opgelost te krijgen.

Natuurlijk zijn er ook problemen die wij niet opgelost kunnen krijgen. Problemen met Ryanair bijvoorbeeld zijn vaak niet op te lossen. Daarnaast zijn eDreams en Supersaver ook dramatische bedrijven om problemen mee op te lossen. Wij gaan de uitdaging graag aan!

Hoe snel worden klachten opgelost?

Hoewel wij niets kunnen garanderen kunnen wij wel kijken naar de mogelijkheden om een klacht snel op te lossen. Wanneer wij een klacht kunnen gebruiken voor de uitzending gaan wij er alles aan doen om de klacht uiterlijk vrijdag opgelost te krijgen.

Natuurlijk geven wij via de chat ook tips en adviezen om de klachten zelf opgelost te krijgen.

Originally posted 2017-07-31 07:59:38.

Hoeveel een krediet op een betaalrekening jou echt kost…

Toen ik op mijn 19e begon met studeren kreeg ik 50 euro om mijn bankrekening van Rabobank Hilversum om te zetten naar Rabobank Utrecht. Daar kreeg ik meteen een studentenkrediet van 1000 euro bij en een gratis creditcard. In deze blog schrijf ik welke invloed deze 1000 euro heeft gehad en hoeveel het uiteindelijk gekost heeft.

Omdat ik geen exacte bedragen weet ga ik even uit van een gemiddelde rente van 10%. Rabobank heeft het studentenkrediet nu afgeschaft, waardoor huidige studenten enkel door de staat nog op hoge kosten wordt gejaagd.

Tijdens mijn studie stond ik feitelijk continu 1000 euro rood, een kostenpost van 100 euro per jaar gedurende 4 jaar. Na de studie was de 1000 euro natuurlijk niet in 1 keer afgelost, zelf eindigde ik met een schuld van ongeveer 10.000 bij de banken, totale jaarlijkse kosten ongeveer 1000 euro.

Hoe ben ik van de schuld afgekomen?

Uiteindelijk heb ik simpelweg een lijst gemaakt van alle schulden. Vervolgens ben ik de schulden 1 voor 1 gaan aflossen. Alle kosten verlaagt tot het absolute minimum, ik ben zelfs in hostels gaan slapen zodat ik mijn huis kon verhuren.

Stap voor stap, 1 schuld tegelijk en een lijst op de muur waar ik de lijsten van kon afstrepen. Zodra een schuld is afbetaalt gebruik ik het extra geld om de volgende schuld af te lossen. Telefoonrekeningen, belastingen, studieschuld, alles stond op de lijst. Vorige week heb ik eindelijk een punt kunnen zetten achter de schulden.

Nu help ik maandelijks mensen om een afbetaal plan samen te stellen. Daarvoor vraag ik volledige openheid. Ik help met besparingen op bepaalde vaste lasten, van internet tot energie, van verzekeringen tot de bankrekening. We stellen samen een lijst op van schulden, maken een afbetaal-plan en zorgen ervoor dat jij weet welke schuld op welke volgorde wordt afbetaalt.

Kan jij mijn hulp gebruiken? Stuur een email naar [email protected] met daarin jouw naam en telefoonnummer. Ik neem telefonisch contact met jou op.

Originally posted 2017-07-29 05:22:32.

Wie heeft ervaring met Lux Style?

De laatste weken krijgen wij weer meer reacties binnen over de firma Lux Style. Opgelicht, Radar, Kassa en verschillende internationale programma’s hebben ook al over dit bedrijf geschreven.

Vanuit VraagAlex zijn wij nu op zoek naar mensen die ervaring hebben met deze firma. Lux Style stuurt producten op naar consumenten in Nederland. Volgens onze gegevens worden deze producten vaak ongevraagd toegestuurd. Vervolgens stuurt Lux Style een factuur en een incassobureau.

Wij willen graag weten hoever deze incassobureau’s gaan en hoeveel Lux Style doet om geld te krijgen waar ze (waarschijnlijk geen) recht op hebben.

Heb jij ervaring met Lux Style?

Lux StyleHoewel wij inmiddels wel wat ervaring hebben willen wij graag e-mails, brieven en andere reacties ontvangen.

Ons doel is erachter te komen wat dit bedrijf doet om aan gegevens te komen en wat er gebeurt wanneer je iets hebt ontvangen wat je toch niet wilt hebben.

Heb jij informatie over Lux Style? Stuur het naar [email protected], zodat wij alle informatie kunnen bundelen. Zodra wij voldoende informatie hebben ontvangen zullen wij mogelijk ook een bezoekje brengen aan het Lux Style adres wat op de website vermeld staat.

Heb jij iets wat jij hier wilt delen? Doe dat door jouw reactie achter te laten onder dit bericht.

 

Originally posted 2017-07-28 12:11:25.

OV-chipkaart flopt opnieuw met “mobiel”!

Net als alles wat OV-chipkaart aanraakt is de “chipkaart mobiel” nu ook geflopt. KPN heeft aanvragen al gestopt, waardoor alleen Vodafone klanten nu van het systeem gebruik kunnen maken. De 1000 opties die de OV-chipkaart heeft zin op de mobiele variant niet mogelijk.

Vanuit NS krijgen wij alleen maar te horen “abonnementen kunnen in theorie worden afgeschaft met achteraf betalen”. Hoewel Londen al sinds 2003 met Oyster werkt hebben ze daar nog nooit ingewikkelde abonnement-constructies gewerkt. Hoewel Londen ook werkt met zo’n 50 vervoerders betaalt de rijziger gewoon 1 tarief.

Wij hopen dat daar ook Kamervragen over komen. Waarom is de OV-chipkaart zo ingewikkeld?

Wat ging er mis met chipkaart mobiel?

chipkaart mobielOm te zien wat er mis ging met de chipkaart mobiel moeten we terug naar de basis van de OV-chipkaart. Het verschil tussen het idee en de uitwerking.

Het idee van de OV-chipkaart was 1 kaart voor betalingen in het openbaar vervoer. Helaas bleek al snel dat reizigers nog altijd keuzes moesten maken voor routes, abonnementen en ook bleek dat het vaak voordeliger was om een los ticket te kopen.

Chipkaart mobiel maakt het makkelijker, reizigers kunnen namelijk enkel het hoogste “standaard” tarief betalen. Kortingen en opties zaten er al niet in. Daarnaast zijn er 3 apps nodig om 1 dienst te kunnen gebruiken. Tot slot moesten mensen die problemen hadden met chipkaart mobiel een andere klantenservice bellen tegen hoge extra kosten.

Vanuit VraagAlex hopen wij nog altijd dat het hele OV-chipkaart systeem op de schop gaat. Geen abonnementen meer, alles op basis van een best pricing systeem en op basis van prepaid. Dus ook geen rekeningen achteraf.

Hoe denk jij over de OV-chipkaart en chipkaart mobiel? Heeft het een kans van slagen? Moet Translink Systems terug naar de tekentafel? Laat jouw reactie achter! Heb jij ervaring met chipkaart mobiel, dan willen wij ook dat graag weten.

Originally posted 2017-07-27 05:48:13.

Roken in het openbaar verboden!

Stapje voor stapje komen wij dichterbij een rookvrij Nederland. Daarmee is een groot maatschappelijk probleem opgelost en kunnen volgende stappen gezet worden. Roken in het openbaar is al jaren iets waar wij ons als VraagAlex aan ergeren.

Iedere stap naar een rookvrij Nederland neemt natuurlijk de nodige problemen met zich mee. Ik weet nog goed dat ik een kroeg binnen stapte waar werd gerookt. Hoewel ik een klacht indiende bij de kroeg, Stivoro en overige instanties werd het probleem pas maanden na de invoering van het rookverbod opgelost.

Groningen is de eerst stad die rookvrij gaat. Hoewel bronnen aangeven dat het nog lang kan duren voordat Groningen geheel rookvrij is is het een mooie eerste stap.

Wat gaan we in de rest van Nederland merken van Rookvrij Groningen?

RookvrijPeking heeft alvast een mooi voorbeeld gegeven aan Groningen. De stad heeft recent de boete verhoogd van iets meer dan een euro naar ruim 30 euro.

Wie 3 keer wordt betrapt krijgt een verbod om überhaupt nog in het gebied te komen.

Hoewel een dergelijk verbod in Nederland er voorlopig niet aan zal komen verwachten wij dat de rest van Nederland snel zal volgen zodra Groningen rookvrij gaat.

Wat kun jij doen om Nederland rookvrij te maken?

Om te beginnen, laat jouw reactie achter onder dit bericht. Laat ons weten welke stad jij nog meer rookvrij zou willen zien. Laat ook weten wat jij vindt van het idee om roken in het openbaar in zijn geheel te verbieden.

Originally posted 2017-07-25 07:26:13.

GLS houd vast aan 0900-nummer, overheid keurt het goed!

Veel bedrijven die een klantenservice bieden houden zich netjes aan de weg. Sommige bedrijven gaan zelfs een stap verder en stappen over naar een lokaal, bereikbaar telefoonnummer.

GLS kiest de andere weg. Hoewel het bedrijf zich strikt genomen aan de wet houd kiest het bedrijf voor een klantonvriendelijke aanpak door vast te houden aan het 0900-nummer.

GLS reageert als volgt:

Op 1 juli 2017 is de regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen gewijzigd. Deze regeling bepaalt dat voor het verlenen van klantenservice geen informatietarief meer in rekening mag worden gebracht. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bepaald dat het informatienummer van GLS niet onder deze regeling valt, met als reden dat GLS geen overeenkomst heeft gesloten met de geadresseerde, maar een extra dienst aanbiedt via het 0900-nummer. Hierdoor is het toegestaan om een informatietarief te rekenen.

Mag GLS op deze manier handelen?

Helaas wel. GLS houdt zich strikt genomen aan de wet. Een 0900-nummer voor een klantenservice mag maximaal het lokale tarief kosten. Aangezien het 0900-nummer van GLS voor informatie is die ook via de website verkrijgbaar is mag GLS een hoger tarief vragen.

GLS is zeker niet het enige bedrijf. GLS heeft netjes gereageerd op de vragen via onze Twitter account. Hoewel wij niet blij zijn met de reactie en al helemaal niet met de klantonvriendelijke houding zullen wij ons hier voorlopig bij neer gaan leggen.

Welke bedrijven overtreden de regels nog meer?

Het laatste bedrijf wat wij toevoegde was Navishop. Dit bedrijf heeft een klantenservicenummer wat 35 cent per minuut kost. Hoewel wij op onze site een normaal vast telefoonnummer hebben geplaatst naar aanleiding van een klacht laat het bedrijf het dure nummer op de site staan.

Het andere bedrijf wat wij recent hebben toegevoegd is MyXLShop. Hetzelfde verhaal, ook hier hebben wij een lokaal nummer geplaatst.

Het bedrijf wat al jaren de regels overtreedt is Fox Sports. Dit bedrijf vraagt al jaren 10 cent per minuut voor de klantenservice.

Originally posted 2017-07-25 07:17:59.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA