De verborgen kosten van de OV-chipkaart

Toen ik vorige week 3x met de klantenservice van de OV-chipkaart belde om een “Automatisch opladen” van de kaart te verwijderen kreeg ik verschillende antwoorden. Het kon niet telefonisch, maar wel met een account.

De volgende stap was de accountgegevens achterhalen. Toen dit eenmaal was gelukt hebben we met enige moeite de kaart kunnen blokkeren. Voor het terugkrijgen van het saldo echter hebben wij 2 opties. De eerste optie, het opsturen van de kaart, of die nu verlopen is of niet. De tweede optie, naar een OV-chipkaart punt gaan (ik noem het bewust geen servicepunt) en 1 euro betalen om het geld terug te krijgen.

Met deze verborgen kosten betaal je dus altijd extra om jouw eigen geld terug te krijgen. Wij gaan voor optie 3 en maken een rit om het saldo naar een negatief bedrag te krijgen. Wij zullen een brief ontvangen van OV-chipkaart en vanzelfsprekend 1 euro transactiekosten in rekening brengen om het bedrag te betalen.

Er is ook nog een vierde optie en dat is de kaart als vermist op te geven. Bij het vermissen van een kaart krijg je het geld terug zonder de kaart terug te sturen.

Welke verborgen kosten zijn er nog meer?

Natuurlijk zijn er bij een klantonvriendelijk product als de OV-chipkaart meer verborgen kosten. Zo betaal je bij het vervangen van een kaart geen 7,50 meer 11 euro om de abonnementen over te zetten. Verder duurt het ook altijd minimaal een aantal dagen voordat je de nieuwe kaart krijgt en moet jij als klant met de verschillende vervoerders contact opnemen om een tijdelijk reisproduct aan te vragen.

Vanuit VraagAlex staan wij absoluut niet achter de OV-chipkaart en hopen wij ook dat er heel erg snel een alternatief gaat komen. Deel ook jouw mening over deze kaart en vertel ons wat jouw ervaring is met het reizen, vervangen en terugkrijgen van het saldo.

Originally posted 2017-06-11 07:14:21.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA