INTERNET, TV EN BELLEN WORDT DUURDER

AMSTERDAM – Zes van de zeven grootste providers verhogen vanaf 1 juli hun tarieven. De meeste Nederlanders gaan daardoor meer betalen voor internet, tv en bellen. Het extra bedrag kan per klant uitkomen op maximaal € 66,- per jaar. Het gemiddelde over de hele linie is € 22,- op jaarbasis. Dat blijkt uit onderzoek ( https://www.pricewise.nl/blog/telecom-wordt-duurder/ ) van de onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise.

Stijging per provider

Het is niet de eerste keer dat providers de prijzen omhooggooien. Vorig jaar lieten onder andere Ziggo en KPN hun klanten al respectievelijk € 1,95 en € 2,50 per maand extra betalen, wat ook neerkomt op bijna € 30,- per jaar. Providers die hun prijzen laten stijgen, zijn verplicht om hun klanten hierover minimaal een maand van tevoren op de hoogte te stellen. Omdat de geplande stijgingen fors hoger liggen dan de huidige inflatie, hebben klanten het recht om niet akkoord te gaan met de prijsstijging en hun contract op te zeggen.

De minimale en maximale stijging per provider én een uitgebreid overzicht van de prijsstijgingen per pakket vind je op Pricewise.nl.

Extraatjes

Naast de tariefstijgingen voor pakketten, vragen de providers ook extra geld voor andere diensten. Bij KPN en Telfort wordt bellen duurder, namelijk 12 cent per minuut en 12 cent als starttarief, in plaats van de 11 cent die voor beide gold. Bij Telfort wordt een extra tv-ontvanger voor interactieve TV € 1,- duurder, en bij Ziggo gaan de activatiekosten met € 2,45 omhoog naar € 19,95. De enige grote provider die de tarieven niet laat stijgen, is T-Mobile.

Grote investeringen

Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, komen deze prijsstijgingen niet geheel onverwachts. “Het is duidelijk een marktbrede stijging. Providers moeten meer dan ooit investeren in technologie om aan de capaciteitsvraag van klanten te kunnen voldoen. Datagebruik neemt nog altijd exponentieel toe en netwerken moeten daarop voorbereid zijn,” aldus De Kok. “Maar,” voegt hij nog toe, “klanten willen deze hogere prijzen natuurlijk wel terugzien in een verbetering van de diensten.”

Internetsnelheid & netwerkstabiliteit

De belangrijkste reden voor de prijsstijging is dat providers willen investeren in het netwerk en de internetsnelheid voor klanten willen verhogen. De meeste klanten krijgen dan ook iets terug voor de prijsstijging. Zo ook bij XS4ALL. Woordvoerder Niels Huijbregts: “De internetsnelheid van XS4ALL-klanten gaat met 20 tot 60Mb/s omhoog, afhankelijk van het type abonnement en de locatie waar klanten zich bevinden. En ze krijgen gratis mobiel internet bij hun abonnement (behalve bij het Basic-pakket).”

KPN verhoogt eveneens de internetsnelheid, maar kan deze niet aan iedereen leveren vanwege technische beperkingen. Er is een meevaller voor klanten van KPN met een zeer lage internetsnelheid (tot 12Mb/s): zij krijgen € 5,- internetkorting per maand. “We blijven constant investeren in de kwaliteit van onze producten en diensten,” vertelt Ellen van Heerwaarden van KPN. “Jaarlijks investeren we hier ongeveer een miljard euro in, en daar gaan we ook mee door. Zo kunnen we de capaciteit en snelheid van ons netwerk verhogen. Dat is ook nodig, aangezien er steeds meer data over ons netwerk gaat. Overigens biedt KPN vanaf nu ook pakketten aan met meer keuzevrijheid, waarbij klanten zelf kunnen kiezen wat ze wel en niet in hun pakket willen.”

Ziggo gebruikt de extra inkomsten ook om te investeren. “Het kost steeds meer geld om ons netwerk stabiel en veilig te houden. Daarnaast stijgen ook de kosten om series, films en sport uit te zenden,” verduidelijkt woordvoerster Alexis van Liebergen.

Wisselende tv-zenders

Niet alleen de internetsnelheid en het netwerk worden verbeterd, een aantal providers past ook het zenderaanbod aan. KPN haalt bijvoorbeeld een aantal zenders van de buis, zoals Mozaïek, Meiden van Holland Soft en Motors TV. In ruil daarvoor krijgen klanten een aantal Duitse en Turkse zenders terug, en Secret Circle.

“Onze klantenservice krijgt op dit moment veel vragen van mensen die bang zijn om hun favoriete zender kwijt te raken of die graag willen profiteren van een hogere internetsnelheid of een betere prijs. Ook het aantal online vergelijkingen van internet- & tv-pakketten is in de afgelopen weken met meer dan 400% gestegen,” aldus Hans de Kok.

Originally posted 2017-06-06 05:44:05.

Een reactie op “INTERNET, TV EN BELLEN WORDT DUURDER
  1. Begrijp ik wel, maar zijn pas overgestapt naar NLE maken toch wel misbruik. Hoe gebeurt dit, bij overstap dient u altijd rekeningnummer te geven om automatisch maand op voorhand te kunnen betalen, en nadien ook maandelijks op dezelfde datum die zij zelf bepalen.

    Nu is de maand vooraf betaling zelfs maand twee maand vooraf van de rekening al betaald, en dat noem ik misbruik van de rekening maken van de klanten.

    Een maand vooraf betalen, is 1/12 van 100.000 klanten, is en winst van meer dan 8.8% netto per jaar, en twee maanden op voorhand is x 2 maanden : 16,16 % en iets meer, om juist te zijn. Nu de vraag is, waarom de klanten, of burgers met lager netto inkomen, dergelijk hoge woekerwinsten hiervoor op voorhand moeten betalen, zonder er diensten of kosten zijn geweest? Momenteel geeft de Regio bank 0,30 % per jaar, of deze woekerwinsten zijn veelvoud t.o.v. wat de banken geven aan opbrengsten van u spaargeld. Indien u boven de 24.000 euro, dien u ook nog 1.20 % op kapitaal belstingen te betalen, of rendement zou moeten hebben, van minstens 3,5 % die maar in werkelijkheid maar’ 0,30% bedraagt. Dit is opnieuw inleveren, en hierdoor gaat u kapitaal jaarlijks ook aanzienlijk achteruit per jaar.

    Dit is ook de reden, dat er veel burgers hun kapitaal maandelijks van de bank halen, maar de grootbanken hebben hier last van, en hebben dit al doorgegeven aan de belastings-
    diensten, die het ook extra controles uitoefen-
    en, om dit te vermijden, dat klanten hun geld niet meer op de banken laten staan.

    Dit wordt veroorzaakt, door de voorzitter van de centrale bank, Mario Drachi die de rente zo laag mogelijk wenst te houden, met bijkomen-
    de gevolgen, en de belastingen hebben tegelijk de percentage met 0,20 % ook verhoogt, of 1,20 % op het kapitaal, is rendement van minsten 3,5 netto rente vertegenwoordigd, of verlies van eventjes 3,20% op de spaarreken-
    ing boven de 24 .000 euro, plus nog de 8.8% vooraf betaling erbij, mooi geregeld allemaal, en telkens altijd in nadeel van alle burgers, zoals altijd van toepassing is, en vooral voor de lager inkomens of invaliden telkens hier opnieu
    w moeten inleveren of er is op 11 jaar al zoveel ingeleverd. Waarvan de lagere inkomens ook het meeste hebben moeten inleveren, en geen discriminatie zou zijn, wordt hier opnieuw bewezen, of dit is allemaal nog niet genoeg geweest, en schandalige asociaal beleid is, weet ik al veel langer dan vandaag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA