Klantenservice voor 45 cent per minuut, is dat nog service?

Dagelijks controleer ik mijn Twitter accounts om zo snel mogelijk persoonlijk op reacties van de VraagAlex gebruikers te reageren. Vandaag een reactie en vraag over Eventim, de ticketboer. Een bedrijf wat klantenservice nog niet helemaal heeft begrepen. Vooral de extra kosten (45 cent per minuut) zijn werkelijk onverklaarbaar. Daarnaast nog eens een toeslag durven te vragen op tickets. Als klap op de vuurpijl heeft het bedrijf besloten om onze Twitter account (@VraagAlexNL) te blokkeren. Wij kunnen de berichten van Eventim dus niet meer lezen.

In Nederland is het wettelijk zo geregeld dat de maximale kosten voor een klantenservice 1 euro per gesprek zijn met een maximum tarief per minuut van het lokale tarief. Ieder normaal bedrijf mag dus geen verhoogd tarief per minuut meer vragen. Eventim wel. Ik leg jou uit waarom en hoe jij hopelijk zelf wel service kunt krijgen van dit bedrijf.

Waarom mag Eventim nog 45 cent vragen voor de klantenservice?

Het antwoord is ingewikkelder dan wat je wellicht denkt. Het bedrijf Eventim verkoopt tickets namens concertorganisatoren en musicals. Door als tussenpersoon te fungeren heb jij als klant dus een uiteindelijke betaalplicht richting de organisatie. Zo  heb je dus geen verantwoordelijkheid naar dit bedrijf toe. Bedrijven als Ticketmaster komen ook weg met een verhoogd tarief van zelfs 60 cent per minuut.

Het is mijn persoonlijke mening dat een klantenservice het woord service niet zou mogen gebruiken wanneer het tarief hoger is dan het lokale tarief. Eigenlijk zou klantenservice gratis bereikbaar moeten zijn voor de beller. Daarnaast zou klantenservice ook altijd bereikbaar moeten zijn, zeker tijdens de evenementen die deze bedrijven promoten.

Helaas zijn zowel Eventim als Ticketmaster in de avonduren veelal onbereikbaar.

Welke klantenservice vraagt nog meer een hoger tarief per minuut?

Bedrijven als 9292 (de reisinformatie voor het OV) en diverse buitenlandse luchtvaartmaatschappijen gebruiken nog altijd een verhoogd minuuttarief. Met AirArabia als uitschieter, een klantenservice van 80 cent per minuut.

Opvallend is dat de overheid (en semi-overheid) nog altijd hogere tarieven mogen vragen. UWV bijvoorbeeld vraagt nog altijd een tarief per minuut hoger dan het lokale tarief.

Heb jij een klantenservice gesproken tegen een hoger tarief? Laat het weten door jouw reactie achter te laten onder deze blog.

Originally posted 2016-11-09 11:14:09.

2 reacties op “Klantenservice voor 45 cent per minuut, is dat nog service?
  1. Eigenlijk moeten daar eens kamer vragen overkomen. Ik ben het met eens dat service desks een 0800 moet zijn kijk ik begrijp het ook als nu van die -xxx- lijnen veel vragen maar dat een service nummer zo veel vraagt om jou te helpen begrijp ik niet ze hebben toch al geld aan je verdien toen je hun product heb gekocht daarom heet het ook service nummer ze hadden het beter kunnen noemen jij hebt een probleem wij lossen het op jij draait op voor de kosten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA