Waarom ieder restaurant kraanwater op de rekening moet zetten!

Mijn ervaring vorige week heeft veel los gemaakt. Het bericht werd gedeeld via LinkedIn en kreeg ruim 100 bezoekers. Her bijzondere, het restaurant in kwestie heeft nog niets van zich laten horen! Vandaag schrijf ik over waarom restaurants kraanwater op de rekening moeten zetten om service te verbeteren!

Een van de reacties op het LinkedIn bericht was “maar….ze schenken natuurlijk wel kraanwater!??”. Stel je nu even voor dat kraanwater inderdaad wordt geschonken, maar het toch in rekening wordt gebracht. Wordt jij daar blij van als klant? Ik ga uitleggen hoe een restaurant jouw juist blij kan maken!

kraanwater

De manier om kraanwater op de rekening te zetten

Als je iets gratis weggeeft (wat ik bij kraanwater wel aanneem) is het wel netjes om het glas (of de kan) bij te vullen wanneer deze leeg is. Zet iedere bijvul-actie vervolgens op de bon als 0.00 (gratis).

Zo zag een bon bij de Amerikaanse TGI Fridays er ongeveer als volgt uit:

  • Gerecht 1: 9,95
  • Gerecht 2: 11,95
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Water: 0.00
  • Dessert 1: 6,95
  • Totaal: 28.85

Dus kozen wij ervoor om een flinke fooi te geven en hebben wij de rekening opgehoogd naar 40 dollar en zijn wij met een heel blij gevoel naar huis gegaan. Door ieder glas kraanwater op de factuur te zetten (en ik heb geen idee of we echt zoveel water hebben gedronken) vonden wij het prima om een fooi van bijna 40% te geven!

Wij zijn zelfs de volgende dag teruggekomen en hebben hetzelfde gedaan. Toen wij tijdens dezelfde vakantie nog een keer terug kwamen en andere bediening kregen kwam de dame die de hoge fooi eerder in ontvangst mocht nemen nog wel even gedag zeggen.

Wat vind jij van het idee om kraanwater standaard op de rekening te zetten? Of vind jij dat restaurants alleen maar water uit de fles moeten schenken?

Originally posted 2017-04-26 05:07:54.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA