OV-chipkaart flopt opnieuw met “mobiel”!

Net als alles wat OV-chipkaart aanraakt is de “chipkaart mobiel” nu ook geflopt. KPN heeft aanvragen al gestopt, waardoor alleen Vodafone klanten nu van het systeem gebruik kunnen maken. De 1000 opties die de OV-chipkaart heeft zin op de mobiele variant niet mogelijk.

Vanuit NS krijgen wij alleen maar te horen “abonnementen kunnen in theorie worden afgeschaft met achteraf betalen”. Hoewel Londen al sinds 2003 met Oyster werkt hebben ze daar nog nooit ingewikkelde abonnement-constructies gewerkt. Hoewel Londen ook werkt met zo’n 50 vervoerders betaalt de rijziger gewoon 1 tarief.

Wij hopen dat daar ook Kamervragen over komen. Waarom is de OV-chipkaart zo ingewikkeld?

Wat ging er mis met chipkaart mobiel?

chipkaart mobielOm te zien wat er mis ging met de chipkaart mobiel moeten we terug naar de basis van de OV-chipkaart. Het verschil tussen het idee en de uitwerking.

Het idee van de OV-chipkaart was 1 kaart voor betalingen in het openbaar vervoer. Helaas bleek al snel dat reizigers nog altijd keuzes moesten maken voor routes, abonnementen en ook bleek dat het vaak voordeliger was om een los ticket te kopen.

Chipkaart mobiel maakt het makkelijker, reizigers kunnen namelijk enkel het hoogste “standaard” tarief betalen. Kortingen en opties zaten er al niet in. Daarnaast zijn er 3 apps nodig om 1 dienst te kunnen gebruiken. Tot slot moesten mensen die problemen hadden met chipkaart mobiel een andere klantenservice bellen tegen hoge extra kosten.

Vanuit VraagAlex hopen wij nog altijd dat het hele OV-chipkaart systeem op de schop gaat. Geen abonnementen meer, alles op basis van een best pricing systeem en op basis van prepaid. Dus ook geen rekeningen achteraf.

Hoe denk jij over de OV-chipkaart en chipkaart mobiel? Heeft het een kans van slagen? Moet Translink Systems terug naar de tekentafel? Laat jouw reactie achter! Heb jij ervaring met chipkaart mobiel, dan willen wij ook dat graag weten.

Originally posted 2017-07-27 05:48:13.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA