VraagAlex komt mogelijk met een 18xy nummer!

Wij willen er alles aan doen om de klantenservice in Nederland bereikbaarder te maken. Inmiddels kennen veel mensen het nummer 020 262 1789 al om te worden doorverbonden met een klantenservice.

Binnenkort gaan wij echter een stap verder. Gisteravond hebben wij de nodige papieren opgestuurd naar de Autoriteit Consument en Markt om een 18xy nummer aan te vragen. Wat het nummer precies gaat worden moet ik nog even geheim houden. Wel kan ik alvast vertellen dat het tarief van het nummer lokaal tarief gaat worden. Je hoeft via VraagAlex dus nooit extra te betalen om ons te bellen.

Waarom verdwijnt 020 262 1789?

18xyHet valt gelukkig mee. Het nummer 020 262 1789 blijft bestaan. Wij blijven mensen ook gewoon helpen via ons lokale nummer. Ons nieuwe nummer wordt een extra nummer om de bereikbaarheid makkelijker te maken. VraagAlex is binnenkort dan ook bereikbaar via Nederland (via 020 262 1789 en een nieuw 18xy nummer), België, Engeland en Amerika.

Doel van het nieuwe nummer is de bereikbaarheid nog verder te vergroten. Hoe meer mensen ons weten te vinden via welk kanaal dan ook, hoe sneller wij echt een punt kunnen zetten aan 0900-nummers die meer vragen dan nodig om een klantenservice te bereiken.

Wat gaat er verder veranderen onder 18xy?

Eigenlijk gaan we alleen maar meer doen. Zo kun jij straks ook worden doorverbonden met normale vast telefoonnummers in heel Nederland, Engeland, België en de Verenigde Staten.

Via VraagAlex gaan wij zelfs zo ver dat wij continu op zoek zijn naar nieuwe landen waar wij mee door kunnen verbinden. De Nederlandse regels verplichten ons om doorverbinden naar consumenten toe te voegen aan onze dienstverlening. Dat zullen wij dan ook zeker gaan doen.

Heb jij ideeen voor hoe wij VraagAlex nog verder kunnen verbeteren? Laat dan gerust jouw reactie achter onder dit bericht. Alle reactie worden gelezen en waar mogelijk meegenomen in de plannen. 

Originally posted 2017-07-19 08:26:06.

Hoe UWV, belastingdienst en Gemeente kunnen samenwerken

Wanneer organisaties gaan doen waar ze goed in zijn wordt het leven voor inwoners van Nederland een stuk makkelijker. UWV moet geld aan burgers uitkeren, belastingdienst geld binnenhalen en de Gemeente moet zorgen voor het draaiende houden van een Gemeente.

Op dit moment is het zo dat UWV, Belastingdienst & de Gemeente keren op dit moment geld uit. Gemeente & Belastingdienst innen beide belasting. Tot slot innen Waterschappen ook belasting los van de Gemeente & belastingdienst.

In deze blog praat ik over het innen van belasting. In eerdere blogs schrijf ik over hoe uitkeringen meer moeten geven van wat mensen echt nodig hebben en minder geld over moeten maken.

Hoe kan belasting eenvoudiger?

Ik heb  hier een aardige stapel post liggen van de belastingdienst. Bedragen die zijn verrekend met elkaar, brieven waar instaat dat ik nog geld moet overmaken. Brieven die gaan over BTW (waar je als loonslaaf niet mee te maken krijgt).

Verder heb ik ook brieven liggen van de samenwerking tussen de Gemeente en het Waterschap die ook geld willen hebben. Het zou natuurlijk veel makkelijker zijn als we allemaal 1 soort belasting betalen en aan 1 instantie.

Hoe kan een uitkering eenvoudiger?

In de historie van de mensheid is er nog niemand geweest die kan leven van geld. Uiteindelijk hebben we eten, drinken & onderdak nodig. Sommige zeggen ook internet, dus laten we die er ook bij zetten.

Laten we mensen dan gewoon geven wat ze nodig hebben. Laat UWV hiervoor zorgen. Hiermee kunnen in ieder geval huurtoeslag bij de belastingdienst worden afgeschaft. Wanneer de belastingdienst rechtstreeks met zorgverzekeraars en kinderopvang handelt kunnen die toeslagen ook worden afgeschaft.

Het is dan nog een kleine moeite om het innen van gemeentelijke & waterschapsbelastingen ook centraal neer te leggen. Hiermee kan de overvloed aan brieven aanzienlijk worden beperkt.

Wat vind jij van deze ideeen? Is het tijd voor verandering? Laat jouw reactie achter onder deze blog.

Originally posted 2017-07-17 06:29:25.

0900-nummers bellen met Lebara, Lyca & Robin Mobile…?

Ondanks de nieuwe regels zijn er nog altijd providers die zelfs lokaal tarief 0900-nummers blokkeren. Lebara en Lyca blokkeren 0900-nummers totaal en Robin Mobile voegt 0900-nummers tegen lokaal tarief langzaam toe aan de nummers die wel gebeld kunnen worden.

Helaas mag de overheid nog hogere tarieven vragen en maakt ook goed gebruik (of beter, misbruik) van dit recht. UWV bijvoorbeeld vraagt bijna 3 cent extra per minuut, Juridisch Loket zit op 25 cent bovenop de lokale belkosten. Gelukkig is Consuwijzer wel gratis bereikbaar voor consumentenvragen.

Hoe bereik je onbereikbare 0900-nummers?

0900-nummersDe meeste bedrijven zijn gewoon te bereiken via 020 262 1789. De gratis doorverbindservice van VraagAlex.nl. Voor Juridisch Loket en andere bedrijven met een verhoogd tarief werkt het net even anders.

Via de website 0900prepaid.nl heb je de mogelijkheid om een tegoed te kopen waarmee bellen naar 0900-nummers mogelijk is. Via 0900prepaid.nl is het zelfs mogelijk om 0900-nummers te bellen vanuit landen buiten Nederland.

Wil jij VraagAlex bellen vanuit het buitenland om te zien of er doorverbonden kan worden? Dan kun jij via VraagAlex.com hoe wij bereikbaar zijn via lokale toegangsnummers in onder andere Engeland, België en de Verenigde Staten.

Waarom houden bedrijven vast aan 0900-nummers?

Helaas geven veel bedrijven aan dat 0900-nummers worden gebruikt voor de herkenbaarheid van het nummer. Andere bedrijven stappen over op 088-nummers die veelal ook onbereikbaar zijn voor bellers vanuit landen buiten Nederland. Providers als Lebara en Lyca blokkeren overigens ook de 088-nummers.

Wie op zoek is naar een provider waarmee alle nummers te bereiken zijn moet op zoek gaan naar een Nederlandse provider die werkt op basis van een abonnement. Het is belangrijk dat de kosten achteraf betaalt worden.

Voor een overzicht van abonnementen kijk je op VraagAlex.nl/mobiel.

Wij horen graag jouw mening. Laat ons daarom weten via de reacties hieronder hoe jij denkt over 0900-nummers en de extra kosten die jij soms moet betalen.

Originally posted 2017-07-16 07:06:57.

Wat kost het bellen naar een klantenservice via 0900?

Hoewel bellen naar een klantenservice via 0900 nog maximaal het lokale tarief mag kosten zijn er veel bedrijven die zich niet (of niet helemaal) aan de regels houden. Deze blog gaat over de werkelijke kosten die jij als klant betaalt voor het bellen naar een 0900-nummer.

In deze blog praat ik over tarieven voor het bellen naar een vaste lijn. Betaal jij 1 prijs voor ongelimiteerd bellen, dan betaal jij dus geen extra kosten. Ik hoop jou met deze blog wat meer duidelijkheid te geven over de kosten die jij maakt om klant te zijn bij een Nederlands bedrijf.

Wat zijn normale belkosten bij een 0900 nummer?

Er is de laatste maanden veel verwarring ontstaan over wat zo’n normaal tarief nu uiteindelijk inhoudt.

Hoewel het eenvoudig uit te legen is weet de gemiddelde medewerker achter zo’n 0900-nummer niet hoe het werkelijk zit. Een 0900-nummer kost altijd hetzelfde als bellen naar een normaal vast nummer, of jij nu belt vanaf een vaste- of mobiele-telefoon.

Daar bovenop komen dan nog de extra kosten die bedrijven als Dynafix in rekening brengen. Deze extra kosten mogen bij een reguliere klantenservice niet meer. Bel jij een klantenservice en betaal jij toch extra kosten, laat het ons dan direct weten.

Waarom gebruiken bedrijven 0900 nummers nog altijd?

Hoewel bedrijven dit niet snel zullen toegeven is een 0900 nummer ideaal om klanten te ontmoedigen om te bellen naar een klantenservice. Door de extra kosten die mensen verwachten te betalen gaan veel klanten op zoek naar andere mogelijkheden.

VraagAlex heeft hier een oplossing voor gevonden. Wie belt naar 020 262 1789 kan gratis worden doorverbonden met vrijwel iedere klantenservice. VraagAlex kan zelfs doorverbinden met internationale bedrijven als Amazon.com, Ryanair en easyJet.

Wat vind jij van 0900-nummers? Mogen deze wat jou betreft ook worden afgeschaft?

Originally posted 2017-07-14 10:00:33.

Nieuwe Nederlanders

Nederland is een goed land, met véél mogelijkheden, maar NIET als je moet leven van de bijstand of met een UWV uitkering!

Het leven is dan toch al niet echt makkelijk, maar de Overheid helpt óók niet echt om het makkelijker te maken. Zij staan nog steeds toe dat allerlei bedrijven geld kunnen vragen als je met hen MOET telefoneren, om een probleem te kunnen oplossen.

Bedrijven zoals het RDW bijvoorbeeld, als je een boete of andere vragen hebt vragen zij zelfs €0,10 per minuut! En dan zijn we nog niet eens voorbij alle bandje waar je dan het juiste knopje moet indrukken, wat al moeilijk voor de doorsnee Nederlander is!

Wat dacht je van al die Vluchtelingen, of ik noem ze liever Nieuwe Nederlanders, die weten al helemaal niet wat hun overkomt. Zij zijn al dat “papier” niet gewend, omdat het in hun land van herkomst heel anders gaat. Verder hebben zij er ook nog als handicapt bij dat zij de Nederlandse taal vaak nog niet machtig zijn en op school zitten om dat te leren.

Dus de Overheid moet betaalde nummers in het bedrijfsleven gewoon verbieden! Het bedrijfsleven verdiend al genoeg en zeker de Overheid!

Bovenstaande bijdrage werd geleverd door Noor Soeterboek van Stichting APIF. Voor meer informatie over de stichting, klik hier.

Originally posted 2017-07-13 15:17:37.

14+netnummer maakt gemeentes onbereikbaar!

Waar de nieuwe 14+ nummerreeks voor overheidsnummers het doel had om organisaties bereikbaarder te maken blijkt het averechts te werken. Sinds wij de Gemeentes hebben toegevoegd aan de website VraagAlex.nl zien wij een toename in het aantal telefoontjes.

Veel bellers kunnen het nummer 14+netnummer niet bellen omdat de telecomprovider het niet ondersteunt. Daarnaast zijn er ook veel bellers die zich in het buitenland bevinden en daardoor de Gemeente niet kunnen bereiken via het nieuwe nummer.

Hoewel veel gemeenten een alternatief nummer op de website plaatsen zijn deze voor veel mensen moeilijk te vinden. Gemeente Arnhem hanteert zelfs een verhoogd tarief per minuut voor telefonisch contact.

Waarom is 14+netnummer ontstaan?

Met 10-cijfers voor de reguliere telefoonnummers, waarvan er uiteindelijk slechts 9 daadwerkelijk te gebruiken zijn en bepaalde combinaties ook niet mogen blijkt dat het aantal gewone nummers simpelweg opraken.

Voormalig OPTA heeft ooit bedacht dat het handig was om bedrijfsnummers te introduceren. Daarnaast veranderde 06-11 in 112, en nu zijn de Gemeentes dus ook stappen aan het zetten om over te gaan naar 14+netnummer.

Aangezien de nummers onbereikbaar zijn vanuit veel buitenlandse providers zorgt deze overgang in werkelijkheid voor verwarring. Daar willen wij als VraagAlex iets aan doen!

Wat doet VraagAlex eraan om 14+netnummer op te lossen?

Wij hebben inmiddels alle pagina’s van de Nederlandse gemeentes op de website staan. Veel hebben al een telefoonnummer en logo erbij, het grote merendeel nog niet. Vandaag werken wij eraan om zoveel mogelijk pagina’s aan te vullen. Dit is een tijdrovende klus, vooral omdat wij bij iedere Gemeente ook het reguliere nummer willen vermelden.

Mocht jij een Gemeente tegenkomen zonder nummer, laat dan gerust jouw reactie achter met de informatie die jij eventueel hebt. Hoe sneller wij de informatie bij elkaar krijgen, hoe beter wij uiteindelijk de bezoekers van deze website kunnen helpen.

Originally posted 2017-07-13 06:04:19.

Waarom 088-nummers NIET geschikt zijn voor een klantenservice…

Tot 1997 kenden wij in Nederland 2 type nummers. Vaste nummers en betaalde nummers. Later kwamen daar 0900-nummers bij en sinds enkele jaren nu ook 088-nummers. Daarnaast ook servicenummers als 112, 1888 en 144 voor overige diensten.

Nummers die niet onder de traditionele nummerreeksen vallen (dus niet beginnen met 01, 02, 03, 04, 05, 06 of 07) worden door veel buitenlandse providers niet herkent. Zo is het met een Lebara telefoon bijvoorbeeld niet mogelijk om naar 088-nummers te bellen.

Toen de regels werden aangescherpt en 0900-nummers voor een klantenservice maximaal het lokale tarief mochten gaan kosten dacht VraagAlex het rustiger te krijgen. Niets is minder waar. In deze blog lees jij over de problemen die 088-nummers nu veroorzaken voor de bereikbaarheid van grote bedrijven.

Waarom stappen bedrijven over naar 088-nummers?

088-nummersVanuit ons kantoor in Utrecht zijn wij bereikbaar op een Amsterdams nummer. Daarnaast kun jij ons ook bereiken via een nummer in Antwerpen, Engeland en zelfs de Verenigde Staten.

Dit kan ieder bedrijf doen, toch kiezen veel bedrijven voor een “landelijke” uitstraling. Het 088-nummer maakt dit mogelijk. Het nummer is immers niet regio-gebonden.

Wat zijn de nadelen van 088-nummers?

Hoewel het natuurlijk mooi is om 1 nummer te kunnen gebruiken voor alle vestigingen is het voor de bereikbaarheid een stuk minder mooi. 088-nummers zijn bereikbaar voor de meeste bellers binnen Nederland.

Daar komen al enkele uitzonderingen, mensen met een Lebara simkaart kunnen al niet naar 088-nummers bellen. Wie belt met een simkaart van een buitenlandse provider kan veelal ook onmogelijk naar dit soort nummers bellen.

Via deze weg roepen wij alle bedrijven op om af te stappen van de zogeheten “servicenummers” en over te gaan naar service-gerichte nummers, namelijk gewoon bereikbare, normale vaste telefoonlijnen.

Natuurlijk willen wij ook graag jouw reactie horen. Wat vind jij van de bereikbaarheid van Nederlandse bedrijven? Is de bereikbaarheid beter geworden sinds 1 juli of juist niet? Laat jouw reactie achter.

Originally posted 2017-07-12 18:48:13.

Kosten 0900-nummers verwarrend voor bellers

Utrecht, 11 juli 2017 – Vorige week was in de media te zien hoe een vlogger een 0900-nummer misbruikte om duizenden euro’s naar zich toe te trekken door mensen (met name kinderen) te laten bellen en voor een hoog tarief in de wacht te zetten. Hoewel klantenservice nu maximaal het lokale tarief mag vragen, mogen bedrijven (of personen met een KvK nummer) voor andere doeleinden tot maximaal 1 euro per minuut doorberekenen aan de beller. Hierdoor zijn de kostenverlagingen voor het bellen naar een 0900-nummer niet altijd vanzelfsprekend en worden bellers regelmatig verrast met hoge kosten.

VraagAlex heeft zich ten doel gesteld  consumenten en bedrijven waarschuwen dat slechts een zeer beperkt aantal 0900-nummers tegen het lokale tarief bereikbaar zijn. De meeste van deze nummers kosten nog altijd een flink bedrag meer dan de reguliere belkosten.

VraagAlex ziet de oplossing in een beslissing om alle 0900-nummers lokaal tarief maken ongeacht het gebruik. 0909- en 0906-nummers kunnen dan voor betaalde, commerciële diensten worden gebruikt.

============

Over VraagAlex:

VraagAlex maakt de Nederlandse klantenservice tegen minimaal tarief  bereikbaar. Via het telefoonnummer 020 262 1789 kunnen Nederlandse consumenten vanuit overal ter wereld GRATIS worden doorverbonden. Dit in tegenstelling tot andere doorverbind services die een hoog tarief rekenen voor hun diensten. VraagAlex heeft ook lokale nummers in België, Engeland en de Verenigde Staten om de klantenservice ook vanuit die landen bereikbaar te maken.

============

Niet voor publicatie:

Voor een toelichting op dit persbericht, interviews en verdere vragen, neem contact op met Alexander van Dijl via telefoonnummer 06 45 430 985 of per email, [email protected].

Alexander van Dijl is oprichter en eigenaar van de website VraagAlex.nl en zet zich 2006 in om Nederlandse klantenservice bereikbaar te maken.

Originally posted 2017-07-11 19:55:03.

Plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon…

Hoewel de klantenservice van de meeste bedrijven nu bereikbaar is tegen de lokale belkosten schrikken veel mensen nog van de extra kosten. In deze blog ga ik uitleg geven over hoe de opbouw van de kosten voor een 0900-nummer eruit zien.

In de basis is het altijd verstandig om te bellen naar een normaal vast nummer. Deze nummers zijn te herkennen aan de eerste 2 cijfers. Ieder nummer wat met 01, 02, 03, 04, 05 of 07 begint is een normaal vast telefoonnummer en kan dan ook nooit extra kosten. Nummers die met 08- of 09- beginnen kennen afwijkende tarieven. Dit kan het lokale tarief zijn, maar ook heel veel meer.

Wat zijn de extra kosten voor mobiel bellen?

In 2014 veranderde de regels. Sinds die datum is een belminuut naar een 0900-nummer gelijk aan een normale belminuut, eventueel vermeerderd met de extra kosten die vermeld worden voorafgaand aan het gesprek.

Bellen naar een 0900-nummer tegen het lokale tarief kost dan ook exact hetzelfde als bellen naar ieder ander vast telefoonnummer. Heb jij een belbundel voor bellen naar vaste telefoontoestellen, dan vallen 0900-nummers hier altijd onder.

Wanneer jij niet naar 0900-nummers kunt bellen is het mogelijk om via VraagAlex.nl doorverbonden te worden met de meeste bedrijven. De medewerkers achter het (lokale) telefoonnummer 020 262 1789 zijn er om jou zo snel mogelijk door te verbinden. Wanneer wij jou wegens drukte niet direct kunnen doorverbinden is het zelfs mogelijk om via een keuzemenu te worden geholpen.

Originally posted 2017-07-11 12:06:49.

9292 moet een concurrent krijgen!

Website, app en telefoonlijnen van 9292 helpen klanten om van A naar B te komen. Helaas vraagt het bedrijf voor de telefonische service het enorme bedrag van 90 cent per minuut!

Net als een klantenservice die teveel geld kan vragen voor het telefoonnummer is dat voor 9292 nog altijd aan de gang. Vanuit VraagAlex gaan wij dan ook beginnen met de nieuwe OV-informatiedienst 9292.ga.

Waarom concurreren tegen 9292?

9292Toen ik enkele jaren geleden werd uitgenodigd door 9292 voor een van de jaarlijkse events merkte ik hoe weinig de OV-sector weet van vervoer. Ik noemde in 2014 dat de zelfrijdende auto een bedreiging gaat worden voor de sector. Niemand wilde mij geloven.

In 2015 kreeg ik al wat meer reacties, maar maakte niemand zich zorgen. Vorig jaar begon het bedrijf mij serieus te nemen en dit jaar hebben ze mij niet meer uitgenodigd.

Vanuit VraagAlex vinden wij dat het openbaar vervoer toegankelijk en betaalbaar moet zijn voor iedereen. Natuurlijk weten wij ook dat een OV-systeem pas echt werkt als je het grootste deel kunt automatiseren. Dat is waar Google nu mee bezig is, evenals Tesla, Uber en diverse andere technologiebedrijven.

De bedrijven die zich bezig houden met het ontwikkelen van zelfrijdend vervoer hebben in 3 jaar meer bereikt dan de OV-sector in de laatste 30 jaar.

Wat gaat er veranderen in de wereld van het openbaar vervoer?

Wij verwachten dat er meer taxi-achtige diensten gaan komen die mensen echt van A naar B brengen. Geen wachten op aansluitingen, geen bizar hoge kosten voor aansluitend vervoer, gewoon echt van A naar B.

Omdat er in de toekomst vrijwel geen mensen meer nodig zijn zal het vervoer ook zonder subsidie kunnen werken en goedkoper kunnen worden aangeboden dan het huidige OV.

Natuurlijk willen wij jouw mening graag horen. Laat daarom jouw reactie achter en vertel ons hoe jij denkt over de toekomst van het openbaar vervoer!

Originally posted 2017-07-10 06:10:59.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA