UWV klanten betalen om te bellen naar een servicenummer… Maar krijg je dan ook service?

logo-uwvKlanten van het UWV kennen het nummer 0900 9294 ongetwijfeld. Wist jij dat je via 020 262 1789 nu ook GRATIS kunt worden doorverbonden naar deze organisatie zonder extra kosten? In deze blog leg ik het verschil uit tussen een servicenummer en een 0900-nummer. Daarnaast sluit ik deze blog af met hoe een 0900-nummer eigenlijk zou moeten heten.

Het maximumtarief voor het bellen naar een klantenservice is al sinds 2014 1 euro per gesprek + de lokale gesprekskosten. Helaas is er 1 bedrijfstak die daar tussenuit piept waar het gaat om service. Dat is de overheid en semi-overheid. Gemeente, UWV, Belastingdienst en andere overheids gerelateerde bedrijven mogen vragen wat ze willen voor “service”.

Zelfs een trouwe klant van de huisartsenpost moet nog 10 cent per minuut betalen in de meeste regio’s. Daarbij komt dan ook nog eens een toeslag voor een eventueel bezoek of recept.

Dat zelfs UWV klanten extra moeten betalen voor de klantenservice vind ik als klantenservice specialist werkelijk krankzinnig. In een persbericht schreef UWV in 2015 nog een klanttevredenheidscijfer van 6,9 te hebben gehaald. Op school een ruime voldoende, in de wereld van service en dienstverlening een zeer ruime onvoldoende.

Wat maakt een goed servicenummer?

Een servicenummer is toegankelijk, bereikbaar en makkelijk te vinden. Als bedrijf kun je altijd verbeteren. Wellicht is het opgevallen dat wij naast deze blog nu ook het 020-nummer hebben staan.

Bij een servicenummer is de wachttijd niet al te lang (binnen 30 seconden een medewerker aan de lijn hebben is meestal prima). Een servicenummer kost vooral niets extra voor de beller. De lokale gesprekskosten zijn prima. Alles wat daarbij komt maakt dat het geen servicenummer meer is.

Het eerste echte servicenummer in Nederland is opgezet in 1992 door reisorganisatie groep 9292. Daarvoor waren alle betaalde lijnen enkel voor erotische doeleinden. De OV-bedrijven leveren nog altijd weinig service en vragen daar nog eens 70 cent per minuut voor. Binnenkort gaat het tarief zelfs omhoog naar 90 cent per minuut.

9292 mag dit vragen omdat het bedrijf los staat van de OV-bedrijven. Geen service, dus 0900 9292 is zeker geen servicenummer.

Hoe zou een servicenummer als dat van UWV dan wel moeten heten?

Het woord service en een 0900-nummer gaan niet samen. Als we simpelweg het woordje anti- ervoor zetten praten we bij 0900-nummers over een anti-service nummer. Dat komt veel dichterbij de werkelijkheid.

Op de UWV pagina op deze website bieden wij de kans om te reageren.

Originally posted 2016-11-03 07:29:51.

Waarom Zilveren Kruis jou laat wachten en wat jij eraan kunt doen.

.Iedere zorgverzekeraar heeft beperkingen. Sommige zijn duur, andere zijn slecht bereikbaar en Zilveren Kruis… Nou ja, daar krijgen wij bij VraagAlex.nl wel zoveel telefoon over dat wij vonden dat het tijd was om daar iets aan te doen.

Op vacaturesites blijft dat het bedrijf op zoek is naar nieuw personeel om de toestroom van klantvragen te behandelen. Helaas hebben wij nog weinig vooruitgang gemerkt en blijven wij mensen informeren over de mogelijkheden.

Tijdens het schrijven van deze blog hebben wij Zilveren Kruis Achmea op de hoogte gebracht via Twitter en kregen wij al binnen 20 minuten een reactie.

Kun je overstappen naar een andere verzekeraar?

Om eenvoudig antwoord op die vraag te geven: Nee! Je kunt niet overstappen. De reden? De lieve mensen die deel uitmaken van onze regering hebben bedacht dat een zorgverzekering altijd van 1 januari tot en met 31 december loopt.

Door het eigen risico gaat het nu zelfs zover dat het handiger is om meerdere behandelingen in 1 jaar uit te voeren. Op lange termijn betaal jij zo veel minder voor de zorg. Zorg zal in 2017 opnieuw een financiële kwestie worden, het gaan niet meer om de persoon, maar om het geld.

Een overstap is dus niet mogelijk, maar er zijn wel een aantal andere dingen die jij kunt doen. Bijvoorbeeld communiceren via de webchat of sociale media. Hoewel de reactietijd ook daar kan oplopen merken wij wel dat het wachten op een chat als minder lang aanvoelt dan wachten op een medewerker aan de telefoon.

Wat kun jij volgend jaar het beste doen?

Zelf stap ik volgend jaar weer over naar de voordeligste zorgverzekeraar.  Voor de basisverzekering verwacht ik maximaal 70 euro per maand te betalen. Meer dan een basisverzekering verwacht ik niet nodig te hebben. Het eigen risico komt dan ook op maximaal te staan.

De bespaarcoach van VraagAlex.nl helpt jou dit jaar voor het eerst aan een voordelige zorgverzekering. Hoewel wij niet mogen adviseren kunnen wij jou wel vertellen waar jij als gezond persoon die vrijwel geen gebruikmaakt van de zorg terecht kunt.

Spreken met een VraagAlex Bespaarcoach? Bel 020 262 1789.

Originally posted 2016-11-02 10:15:26.

Gratis online shoppen blijkt kinderlijk eenvoudig…

Wie online koopt heeft de keus voor achteraf betalen. Daarmee krijgt de koper eerst het product geleverd, daarna de factuur.

Nu blijkt dat de controle op achteraf betalen soms eenvoudig te omzeilen. Een bestelling op naam van een fictief persoon wordt gewoon geleverd.

Wij hebben de betreffende webwinkel natuurlijk op de hoogte gebracht en tevens de kans gegeven om het pakket weer op te komen halen. Nu wij na 2 weken nog geen reactie hebben ontvangen gaat deze blog online.

Hoe kun jij gratis bestellen bij een webwinkel?

Erg eenvoudig, je kiest de producten die jij wilt hebben en kiest voor de optie “achteraf betalen”. Bij de persoonsgegevens vul je de naam in van een willekeurig (niet bestaand) persoon. Bijvoorbeeld “Minnie Mouse” of “Donald Duck”.

Vul ook een geboortedatum in die duidelijk niet klopt, plaats alleen wel jouw werkelijke adres.

Mocht jij het pakketje niet geleverd krijgen, probeer het dan gewoon bij een andere webwinkel opnieuw.

Bij welke webwinkel is achteraf betalen mogelijk?

Juridisch gezien moet je altijd de mogelijkheid te hebben om minimaal 50% van het aankoopbedrag achteraf te betalen. Het zou dus bij iedere Nederlandse webwinkel mogelijk moeten zijn om achteraf te betalen.

Helaas kiezen veel kleinere webwinkels er voor om vooraf betalen altijd te verplichten. De officiele autoriteiten kiezen ervoor om daar niet te veel werk van te maken. Grotere webwinkels als Bol.com en Wehkamp.nl bieden bijvoorbeeld achteraf betalen aan. De webwinkel waarbij het ons is gelukt zal ik in deze blog niet noemen, om het bedrijf te beschermen.

Het is op te lossen! Tips voor webwinkels…

Bel bij achteraf betalen de klant altijd even na, of laat ze bijvoorbeeld een emailadres bevestigen. Dit voorkomt al enorm veel fraude en misgelopen inkomsten.

Wil jij liever meer bestellingen accepteren, zorg er dan voor dat jij in ieder geval met een redelijke zekerheid kunt concluderen of een naam wel of niet echt is. Mocht een naam niet kloppen, of mocht je er onzeker van zijn, dan kun je dien klanten altijd opvolgen.

Zelfs de grootste webwinkels hebben een achteraf betaal afdeling nodig om vooraf dit soort foutjes op te sporen en hopelijk zo min mogelijk wanbetalers toe te laten.

Over de auteur

Binnen VraagAlex ben ik social hacker. Zo heb ik onder andere de OV-chipkaart weten te kraken en reis ik nog altijd voordeliger met het OV dan wat het merendeel van Nederland doet. Het lukt mij met regelmaat om dingen gedaan te krijgen waardoor bedrijven inkomsten mis zouden kunnen lopen.

Ieder bedrijf loopt risico. Systemen kunnen beveiligd worden, daar zijn heel veel goede bedrijven beschikbaar. Wil jij echter spreken met iemand die de mensen achter de automatisering kan doorlichten, dan ben jij bij mij aan het juiste adres.

Bel VraagAlex Zakelijk via 020 262 1789 of stuur een email naar [email protected]

Originally posted 2016-11-01 20:37:30.

Waarom vrijwel de gehele overheid, inclusief UWV en de Belastingdienst moeilijk te bereiken zijn…

Overheid gebruikt servicenummers voor duidelijkheid. Helaas zorgt duidelijkheid voor moeilijk bereikbare nummers. Zowel 0800-, 0900- en 14- nummers zijn vanuit het buitenland meestal onbereikbaar.

Steeds meer providers blokkeren dit type nummer ook vanuit Nederland. 14-nummers zijn de nieuwste soort nummers, gebruikt door overheid en semi-overheid om duidelijkheid te creëren.

Dagelijks krijgen wij telefoontjes van verschillende klanten van budget mobiele providers als Lyca en Lebara die simpelweg willen bellen met een Nederlands bedrijf. Via deze providers zijn 08-, 09- en 14-nummers echt onbereikbaar.

Waarom blokkeren providers servicenummers?

Reguliere nummers moeten afgerekend worden, bij servicenummers zit er nog een extra afrekening achter. Bij 0800-nummers bijvoorbeeld moet de provider van de beller nog een factuur sturen naar de eigenaar (meestal de telecomprovider) achter het 0800-nummer. 0900-nummers vragen om een dubbele afrekening, wat het ook ingewikkelder maakt.

De 14-nummers kosten voor de beller weliswaar het gebruikelijke tarief, ook die nummer vragen om een ingewikkelde afrekening.

Wat kun jij doen om alsnog naar servicenummers te bellen?

Er zijn providers die het (tegen betaling) mogelijk maken om te bellen naar een servicenummer. Providers als 0900prepaid bijvoorbeeld (klik hier). Veel bedrijven zijn ook via VraagAlex.nl te bellen, zoek daarvoor het telefoonnummer en doorkiesnummer gewoon op via deze website.

Kom jij er dan nog niet uit, bel dan 020 262 1789 voor persoonlijk advies. Wij gaan richting een 24-uurs bereikbaarheid, tot die tijd zijn wij in ieder geval van 7 uur ‘s morgens tot 9 uur ‘s avonds op werkdagen bereikbaar.

Gaan 0900-nummers ooit verdwijnen?

Hoewel ik geen definitief antwoord kan geven op die vraag kan ik wel mijn vermoeden uitspreken. In Engeland (wat nu nog binnen de EU valt) mag een klantenservice al niet meer kosten dan het lokale tarief. Hoewel niet ieder bedrijf zich daaraan houd merken wij wel dat bedrijven via Engeland meestal goedkoper te bereiken zijn voor ons dan via het Nederlandse 0900-nummer.

In Nederland is het maximumtarief nu 1 euro per gesprek en merken wij ook dat steeds meer bedrijven kiezen voor een lokaal tarief 0900-nummer of een normaal vast telefoonnummer.

Met name overheid is een bedrijfstak wat nog niet begrijpt hoe belangrijk bereikbaarheid is. Omdat overheid met brieven werkt en met regelgeving die sinds het bestaan van internet eigenlijk niet is veranderd blijft het een lastige vraag.

Ik hoop dat 0900-nummers gaan verdwijnen, maar weet het simpelweg niet. Ze zullen in ieder geval niet makkelijker worden om te bereiken, behalve via initiatieven als die van mij.

Reageer met jouw mening!

Heb jij iets toe te voegen aan dit artikel? Wil jij jouw mening of klacht over een bedrijf delen? Laat jouw reactie dan achter. Wij zijn hier voor jou!

Originally posted 2016-11-01 06:04:50.

Werk maken van jouw talent: De nieuwe workshop van VraagAlex.nl!

Is het tijd om jouw talent om te zetten in een inkomen? Wil jij exact weten wat jij moet doen om een inkomsten te genereren uit iets wat jij geweldig leuk vindt? Leren om jouw passie te ontdekken? Persoonlijke groei doormaken en snel een nieuwe baan vinden?

Tijdens deze workshop zul jij lachen, springen en heel veel leren. Het proces van de workshop is anders dan andere workshops, waardoor Alexander het leerproces kan begeleiden voor groepen van 20 tot 2000 man!

Over de workshop

Werk maken van jouw talent-event: Vandaag gaf ik de eerste “Werk maken van jouw talent” workshop, waarin werkzoekende de kans aangeboden kregen om te groeien.

Tijdens de training kwamen diverse thema’s aan bod. Van onderwerpen als “Werkgevers naar jouw LinkedIn pagina krijgen” onderwerpen als het ontdekken van jouw passie.

Gezien de positieve reacties heb ik ervoor gekozen om deze workshop nog een keer te geven. Waar en wanneer? Dat is aan jou!

Heb jij een geschikte locatie en minimaal 20 mede werkzoekende, dan zal ik deze workshop helemaal gratis verzorgen voor jouw groep. Als bonus voor deze training zal ik jullie ook de kans geven om deel te nemen aan een van mijn bewezen marketing trainingen om beter te worden in verkoop..

Wat zit er nog meer in deze training?

Deelnemers hebben achterhaald wat er nu echt nodig is om een baan te vinden. Daarbij leerde de groep ook hoeveel geld er daadwerkelijk nodig is om verder te komen. Hoeveel geld er daadwerkelijk verdient moet worden in die nieuwe baan.

Omdat ik de workshop opnieuw verzorg voor jouw groep zal ik nog iets speciaals doen. Wij hebben een overvloed aan binnenkomende telefoongesprekken. Met die binnenkomende telefoongesprekken verkoop ik dagelijks meerdere energiecontracten. Deze kunnen ook door jou worden verkocht, waarmee jij direct een nieuw inkomen kunt genereren.

Originally posted 2016-10-31 17:01:10.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA