Ben kiest voor hoog tarief 0900-nummer!

Telecomprovider Ben houd vast aan het hoge tarief voor het 0900-nummer. Hoewel de klantenservice in het weekend is gesloten kwam er vandaag een reactie binnen via Twitter. De klantenservicemedewerker van Ben geeft daar aan dat het tarief nog 35 cent per gesprek is. Wij hebben het nummer meteen gecontroleerd en Ben overtreed inderdaad nog altijd de regels.

Wij hebben ook direct contact opgenomen met de woordvoerder van Ben, deze was echter niet bereikbaar voor commentaar. Mocht Ben alsnog reageren zullen wij dit bericht aanpassen.

Wat had Ben moeten doen?

benEigenlijk is het heel eenvoudig. Een klantenservice mag nog maximaal de kosten vragen van een normaal telefoonnummer. Voor een bedrijf in Nederland betekent dat dus dat bellen naar de klantenservice mogelijk moet zijn tegen de lokale belkosten.

VraagAlex was via de landelijke media al sinds maart dit jaar op de hoogte van deze wijziging en accepteert dus dingen als “we wisten het niet” zeker niet als reactie.

Welke bedrijven overtreden nog meer de regels?

Het gaat nog veel verder. Er zijn bedrijven die zich al sinds 2014 niet aan de wet houden. Hieruit blijkt dat de autoriteit consument en markt hier totaal niet bovenop zit.

Al sinds 2014 mag een klantenservice maximaal het lokale tarief per minuut vragen. De grote verandering is nu dat er ook geen extra kosten meer in rekening gebracht mogen worden.

FoxSports is de grootste speler die hierin buiten de regels gaat. Verder overtreden ook kleinere bedrijven als Alles4noppes en DitisTV de regels voor het tarief voor het bellen naar de klantenservice.

VraagAlex wil jou nu om hulp vragen. Heb jij vandaag een klantenservice nodig? Bel dan met 020 262 1789 zodat wij het tarief kunnen nakijken. Betaal jij meer dan is toegestaan? Laat jouw reactie dan achter onder deze blog.

Originally posted 2017-07-03 06:04:15.

Belastingdienst wil 50 euro extra wegens 28 onbetaalde euro!?

Wie ooit een betaling heeft gemist krijgt netjes een herinnering. Na de herinnering krijg je nog een aanmaning, daarna moet je extra kosten betalen. Zo werkt het bij klantvriendelijke bedrijven die zich aan de wet houden. De belastingdienst hoeft zich als overheid niet aan deze regels te houden.

In deze blog leg ik uit hoeveel ik aan extra kosten heb moeten betalen en wat voor drempels ik moet overwinnen om überhaupt een mens aan de lijn te krijgen. De belastingdienst mag veel hogere boetes opleggen dan wel bedrijf dan ook. Daarnaast mag het de belastingdienst als enige instantie beslag leggen op een bankrekening zonder tussenkomst van een rechter.

Met deze blog roep ik jou als VraagAlex gebruiker op om een vuist te maken! Service moet toch beter kunnen, ook bij de overheid?

Wat kun jij doen om de Belastingdienst te verbeteren?

Natuurlijk hebben wij een aantal eenvoudige tips voor wat jij kunt doen om verbetering te weeg te brengen.

  1. Stuur de volgende 2 tweets:
    “Oproep aan @belastingdienst om de 50 euro boete die VraagAlex moet betalen per direct terug te draaien.”
    “Oproep aan @rijksoverheid om @belastingdienst minder macht te geven!
  2. Bel de belastingtelefoon en geef aan dat VraagAlex goed werk doet en dat zo’n boete gewoon volledig onterecht is. Het telefoonnummer is 0800 0543.

Wil jij dat wij het gesprek kunnen gebruiken voor publicatie op deze site? Bel dan 020 262 1789 en laat je doorverbinden. Geef tijdens het gesprek met de medewerker aan dat het gesprek wordt opgenomen, wij kunnen de opnamen vervolgens uit het systeem halen en met jouw toestemming deze gebruiken.

Natuurlijk zijn jouw tips ook van harte welkom. Heb jij een idee voor hoe wij de belastingdienst kunnen verbeteren? Deel jouw tip dan door te reageren onder deze blog. 

Originally posted 2017-07-02 20:18:37.

TUI wacht 9 dagen extra om zich aan de wet te houden

tuiGister heeft VraagAlex ruim 100 bedrijven bekeken en het tarief van de klantenservice gecontroleerd. Voor wie het nog niet wist, een klantenservice mag per 1 juli 2017 maximaal het lokale tarief kosten. Sommige bedrijven nemen nog wat extra tijd om zich aan de wet te houden.

OV-chipkaart beweerde gister al op de website dat het tarief van het 0900-nummer was verlaagd. Wij hebben echter meerdere keren gebeld gedurende de dag en betaalde voor ieder gesprek 50 cent. Het laatste gesprek wat wij voerde vond om 20:30 plaats.

TUI bevestigde ook via Twitter dat ze nog wat extra tijd nemen om zich aan de nieuwe regels te houden. Het bedrijf past per 10 juli het telefoonnummer aan van het onbereikbare 0900-nummer naar een eveneens onbereikbaar 088-nummer.

Veel OV-bedrijven denken ook boven de wet te staan. Zo vragen Connexxion, Hermes, Qbuzz en U-OV al jaren meer dan toegestaan voor het bellen naar een klantenservice. Hoewel een tarief per minuut al sinds 2014 is verboden vragen deze OV-bedrijven nog altijd toeslag van ruim 2 cent per minuut.

Waarom denken bedrijven boven de wet te staan?

Vanuit VraagAlex heb ik het vermoeden dat bedrijven de regels bewust overtreden. Een hoger tarief betekent een drempel voor een klant om contact op te nemen. Deze drempel scheelt kosten op korte termijn.

Daarnaast scheelt het inkomsten. Een klantenservice van 1 euro per gesprek bijvoorbeeld die in het weekend gesloten is levert ook in het weekend gewoon geld op. Niet iedere consument houd namelijk rekening met de openingstijden. Zo kan een weekend zomaar een groot deel van de kosten voor de klantenservice vergoeden.

VraagAlex zal bedrijven de komende maanden nauwlettend in de gaten houden en melding maken bij de autoriteit consument en markt (ACM) van bedrijven die de regels overtreden.

Wat vind jij van bedrijven die zich niet aan de regels houden? Laat jouw reactie achter en wij geven deze waar nodig door aan ACM, zodat bedrijven zich in de toekomst wel aan de regels houden.

Originally posted 2017-07-02 04:19:40.

Veel bedrijven overtreden de nieuwe telecomregels!

Zoals verwacht hebben wij vandaag een flink aantal bedrijven gevonden die hebben besloten de nieuwe regels naast zich neer te leggen. Vooral in de reisbranche lijkt het alsof de regels niet gelden. Fitness en Energie laat de regels ook links liggen.

Vanaf vandaag gelden er nieuwe regels. Een klantenservice mag nog maximaal het lokale tarief in rekening brengen. Dat geldt zowel voor een eenmalige aankoop als een contract. Het meest opvallende bedrijf wat de regels naast zich neerlegt is OV-chipkaart, een bedrijf waar een groot deel van Nederland mee te maken heeft.

Naast de bedrijven die de regels negeren zijn er ook flink wat bedrijven die de sites niet hebben aangepast. Essent bijvoorbeeld heeft het tarief voor de klantenservice aangepast, maar op de site staat nog altijd het oude tarief van 35 cent per gesprek. Zelfs Telfort heeft het tarief nu verlaagt naar het lokale tarief.

Waarom negeren bedrijven de regels?

ACM heeft ook bij de vorige wetswijziging lang gewacht voordat bedrijven werden beboet. Helaas zijn er nog altijd bedrijven die een tarief per minuut vragen. Alles4noppes en Foxsports zijn hier de meest bekende voorbeelden van.

Aangezien de boetes veelal vele malen lager zijn dan de werkelijk verdiende bedragen laten bedrijven het hogere tarief vaak nog wat langer staan. Daarnaast zijn er ook bedrijven die de regels mogen negeren. Voorbeeld hiervan is het UWV, die veel klanten heeft, maar toch een verhoogd tarief mag vragen voor een gesprek met de klantenservice.

Wat vind jij van de nieuwe wijzigingen? Moet een klantenservice altijd gratis (of tegen lokaal tarief) bereikbaar zijn? Zijn er uitzonderingen?

Originally posted 2017-07-01 05:12:58.

ANWB schaft praatpalen af! Wij hebben de oplossing!

ANWBANWB schaft vanaf morgen alle praatpalen af en geeft op de eigen website aan dat het te adviseren is om altijd een mobiele telefoon en powerbank mee te nemen. Om jou als klant te helpen geven wij GRATIS powerbanks weg die ook nog via zonne-energie op te laden zijn.

Het enige wat jij hoeft te doen is bellen met 020 262 1789. Wanneer jij belt krijg jij een medewerker aan de telefoon die jou alles kan vertellen over deze actie.

Waarom schaft ANWB praatpalen af?

De meeste mensen hebben een telefoon mee in de auto. ANWB geeft aan dat er steeds minder mensen zijn die de praatpalen gebruiken. Het afschaffen van de praatpalen scheelt de ANWB (en daarmee de overheid) ongeveer 1 miljoen euro.

Wij zijn op zoek naar mensen die de praatpalen missen en bieden onze doorschakeldienst, 020 262 1789 aan als alternatief om met de ANWB te worden doorverbonden. Onze lijnen staan 24-uur per dag tot jouw beschikking om zonder extra kosten te worden doorverbonden.

Waarom is doorverbinden met ANWB soms nodig?

Helaas zijn niet alle telefoons geschikt om te bellen met 088-nummers. Hierdoor komen sommige mensen met pech langs de weg voor grotere problemen te staan. De praatpaal was ooit een redmiddel maar kan hier helaas niet meer voor ingezet worden.

Wij horen graag jouw reactie en willen dan ook graag horen wat jij vind van het idee om alle praatpalen te verwijderen. Vind jij de kostenbesparing goed of zeg jij, laat de palen staan voor wanneer het echt nodig is.

Originally posted 2017-06-30 08:10:34.

Laatste dagen verhoogd tarief voor de H&M klantenservice!

Wie vandaag wil bellen met de H&M klantenservice moet nog het verhoogde gesprekstarief betalen. Vanaf volgende week gaat het tarief omlaag als H&M zich aan de wet gaat houden.

Hoewel wij op termijn wel verwachten dat H&M zich aan de wet gaat houden hebben wij nog geen enkel bericht ontvangen van wat er gaat gebeuren. H&M staat op dit moment op positie 33 van meest gezochte bedrijven op VraagAlex.nl.

Naast H&M, welke bedrijven moeten nog over?

Hoeveel bedrijven er exact zijn dit nog 0900-nummers gebruiken met een verhoogd gesprekstarief weten wij niet. Wel kennen wij bedrijven die zich nog altijd niet aan de regels houden.

Het meest prominente bedrijf wat wij kennen wat de wet duidelijk weet te omzeilen is FoxSports. Het bedrijf vraagt 10 cent per minuut om de klantenservice te bereiken. De wet wordt omzeilt door een 0909-nummer te gebruiken. Vanaf aankomende 1 juli mag dat niet meer.

Het vervelend van de onbereikbaarheid van H&M is dat veel mensen bestellen via de website om vervolgens erg lang op producten te moeten wachten. Klanten reageren erg duidelijk en willen niet betalen voor het bellen naar een klantenservice. Onze zuiderburen bellen naar een 0800-nummer, dat zou voor Nederland ook moeten gelden, aldus veel klanten van H&M.

Wat vind jij van de bereikbaarheid van H&M en andere winkels? Deel jouw reactie onder deze blog.

Originally posted 2017-06-29 19:13:34.

Telfort klantenservice opnieuw onbereikbaar!

Via 020 262 1789 kun jij worden doorverbonden met vrijwel iedere klantenservice. Telfort is een van de meest gebelde bedrijven naast UWV.

Ondanks het gratis doorverbinden blijven wij afhankelijk van de kwaliteit van de klantenservice. Telfort update regelmatig de lijnen waardoor de systemen soms tijdelijk buiten gebruik zijn.

In deze blog leg ik uit hoe jij Telfort kunt bereiken wanneer doorverbinden via VraagAlex, 020 262 1789 tijdelijk niet mogelijk is.

Hoe kan ik Telfort bereiken zonder 0900-nummer?

TelfortHoewel wij normaal gesproken tijdens de reguliere openingstijden kunnen doorverbinden lukt dat soms niet. De overige contactmogelijkheden zijn te vinden op de Telfort pagina op deze site.

Wij onderhouden regelmatig contact met klantonvriendelijke bedrijven als Telfort die normaal enkel via dure 0900-nummers bereikbaar zijn. Hoewel het tarief maandag omlaag gaat verwachten wij dat het bedrijf slecht bereikbaar zal blijven. Wij weten ook niet of Telfort het 0900-nummer gaat inruilen voor een beter bereikbaarder nummer.

Gaat de bereikbaarheid volgende week verbeteren?

Wij verwachten van niet. Het ziet er naar uit dat veel bedrijven hun “service” nummers steeds beter leren te verstoppen en dit ook vooral zullen blijven doen.

Veel bedrijven kiezen er nu ook voor om volledig via contactformulieren en internet bereikt te willen worden. Helaas kiezen klanten er echter voor om te willen bellen. Waar klant ooit koning was blijkt het nu zo te zijn dat bedrijven de macht over proberen te nemen.

Wij zullen vanuit VraagAlex er alles aan blijven doen om de klantenservice gewoon weer bereikbaar te krijgen.

Nu is het jouw beurt. Hoe vind jij dat bedrijven bereikbaar zouden moeten zijn? Ben jij bereidt om extra te betalen voor telefonische bereikbaarheid? Of vind jij dat ieder bedrijf gewoon een telefoonnummer zou moeten hebben? Laat het weten door jouw reactie hieronder achter te laten.

Originally posted 2017-06-29 12:26:35.

Klantenservice wordt minder goed bereikbaar!

Hoewel de Europese overheid soms echt wel goed werk doet slaat het met de nieuwe wetswijziging de plank volledig mis. Met een gezamenlijk Europa wordt het steeds makkelijker om zaken te doen in het buitenland. Toch kiezen bedrijven ervoor om de bereikbaarheid vanuit het buitenland te beperken.

Veel bedrijven houden vast aan 0900-nummers. Dat is iets waar de EU nu een stokje voor steekt en aangeeft dat bedrijven nog maximaal het lokale tarief mogen vragen voor de klantenservice. Vanuit VraagAlex hebben wij weinig vertrouwen in deze nieuwe regels, omdat er nu ook in Nederland nog bedrijven zijn die de vorige regels overtreden.

Zo zijn er nu nog bedrijven die 10 cent per minuut vragen voor een klantenservice (Fox Sports is hier een voorbeeld van). Vanuit VraagAlex hopen wij dat klantenservice niet alleen goedkoper gaat worden, maar ook bereikbaarder.

Waarom wordt de klantenservice minder goed bereikbaar?

Klantenservice

Veel zakelijke telecomaanbieders proberen klanten over te halen om te stappen naar 088-nummers. Deze nummers zijn vanuit het buitenland veelal net zo onbereikbaar als de 0900-nummers. Overheid doet hier ook goed aan mee door nummers die met 14 beginnen te gebruiken.

Ook deze nummers zijn vanuit het buitenland meestal onbereikbaar. Hoewel er ook bedrijven zijn die nu de stap maken naar normale vaste nummers horen wij te veel van de “landelijke uitstraling” die een bedrijf denkt te hebben door een 088-nummer te gebruiken.

Het advies van VraagAlex aan bedrijven

VraagAlex adviseert ieder bedrijf om een normaal vast telefoonnummer te gebruiken als klantenservice. Klanten waarderen dit. Hierdoor is de drempel om te bellen ook meteen verlaagt en hebben klanten een mogelijkheid om problemen op te lossen zonder tussenkomst van de sociale media.

Wat vind jij van de nieuwe regels? Denk jij dat de klantenservice gaat verbeteren? Gaan bedrijven zich aan de nieuwe regels houden? Laat jouw reactie achter onder deze blog.

Originally posted 2017-06-28 20:54:41.

iDeal betalingen bij AliExpress blijven problematisch!

Werelds grootste webwinkel is geen Bol.com, Amazon.com of Coolblue, de grootste webwinkel ter wereld komt uit China! Wie AliExpress nog niet kent moet echt eens kijken op de website. Omdat veel mensen problemen ervaren met iDeal betalingen leggen wij hier graag uit hoe je dat op kunt lossen.

Waarom werkt iDeal niet altijd bij AliExpress?

aliexpressOmdat iDeal alleen in Nederland wordt gebruikt heeft AliExpress de betalingen uitbesteed. Er zijn dan ook een paar stappen nodig om een iDeal betaling mogelijk te maken.

Stap 1: Ga naar VRLX.nl/aliexpress en maak een account aan.

Stap 2: Log in en plaats jouw bestelling.

Stap 3: Wacht tot de bestelling geleverd wordt!

Wanneer een betaling niet lukt, probeer dan opnieuw de bovenstaande stappen te volgen. Je moet eerst ingelogd zijn voordat de iDeal optie verschijnt om te betalen.

Kom je er toch niet uit? Spreek ons dan aan via de chat op deze site.

Wat als mijn AliExpress bestelling niet aankomt?

Mocht een bestelling niet aankomen, dan kun je via VRLX.nl/aliexpress jouw klacht indienen. Het is relatief eenvoudig om contact op te nemen met de verkoper. Daarnaast kun jij contact opnemen met de AliExpress klantenservice.

Kom je er niet uit met de klantenservice, neem even contact met ons op via de chat of stuur een email naar [email protected].

 

Originally posted 2017-06-28 09:01:53.

Waarom verbindt VraagAlex GRATIS door naar de klantenservice?

Bij VraagAlex vinden wij het belangrijk dat iedere klantenservice bereikbaar is. Om die reden heeft VraagAlex oprichter Alexander V. van Dijl er in 2006 al voor gekozen om alle basis diensten van VraagAlex helemaal gratis aan te bieden.

Toen daar in 2014 een doorschakeldienst bijkwam was dit natuurlijk een grote uitdaging. De telefoontjes die binnenkomen moeten op een of andere manier wel worden beantwoord. Daarnaast moet het doorverbinden op een of andere manier worden betaalt.

Vanaf het begin waren wij al erg goed in het voordelig bellen. Door gebruik te maken van de allergoedkoopste kanalen en internationale routes kunnen wij deze complete dienst gratis aanbieden.

Waarom dan de GRATIS cadeautjes?

GRATIS cadeautjeSamen met onze partners willen wij iedereen blij maken. Bedrijven als EnergieDirect en Essent maken het leven al moeilijk genoeg voor hun klanten. Wie daarnaast ook nog klant is van Basic Fit of Fit For Free kent klantvriendelijkheid niet meer.

Wij maken dat graag goed. Daarom hebben wij een partner bereidt gevonden om GRATIS powerbanks weg te geven. Niet alleen dat, jij krijgt daar ook nog eens de diensten van Einde Contract Melder bij cadeau, een totale waarde van bijna 140 euro!

Zijn er plannen voor andere cadeaus?

Absoluut! Wij hebben reischeques liggen ter waarde van 500 euro. Daarnaast zijn wij ook continu in gesprek om andere leuke weggeef acties te bedenken. Mocht jij daar een idee over hebben, jij bent natuurlijk van harte welkom om jouw idee met ons te delen.

Door jouw reactie onder deze blog achter te laten geef jij ons de mogelijkheid om voor jou op zoek te gaan naar het allerbeste cadeau.

Originally posted 2017-06-27 16:36:04.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA