Wijzigingen in de telecomwet

Spanning alom in telecomland er gaat namelijk het een en ander veranderen in de telecommunicatiewet, kort gezegd de telecomwet. Er komen nieuwe regels omtrent roamingkosten binnen de Europese Unie, compensatie na storingen en er komt een krediet-check voor abonnementen met een duur toestel.

Zoals je misschien al weet gaat er het een en ander veranderen in de Telecomwet, niet alleen binnen Nederland maar binnen de hele Europese Unie. In dit artikel leg ik uit wat er gaat veranderen en wat dat voor jou kan betekenen. Op zich gaan we er met zijn allen op vooruit maar voor sommige consumenten kan het ook wat lastiger worden (denk aan de kredietcheck).

Roamingkosten binnen de EU verdwijnen

Goed nieuws voor mensen die na 15 juni 2017 binnen de Europese Unie op vakantie gaan, je betaald vanaf dan namelijk geen roamingkosten meer. Dat je geen roamingkosten meer hoeft te betalen betekend simpelweg dat je gewoon kan bellen, sms’en en internetten zoals je in Nederland gewend bent zonder dat dit extra kosten oplevert. Let wel op, dit betekend niet dat bellen vanuit Nederland naar een ander land binnen Europa ook hetzelfde kost als bellen binnen Nederland.

Geen netwerk, geen kosten

Telecomproviders moeten hun klanten vanaf 1 juli 2017 verplicht compenseren als ze langer dan 12 uur geen internet-, televisie- of telefoonverbinding hebben gehad als gevolg van een storing. Hoeveel geld je terugkrijgt van je telecomprovider ligt aan de duur van de storing, daarnaast is zij verantwoordelijk voor de compensatie en zul je dit in de toekomst niet zelf aan te hoeven vragen.

Kan je dat abonnement wel betalen?

Deze semi-komisch bedoelde koptekst weerspiegelt de keuze die de consument vandaag de dag moet maken, kan ik het abonnement dat ik wil afsluiten wel betalen? Vanaf 1 mei 2017 bepaalt een kredietcheck of jij wel of geen abonnement met een duur toestel af mag sluiten. Met een duur toestel doelt de wetgever op een toestel van € 250 of meer die je samen met je abonnementskosten maandelijks afbetaald. Wil jij dus de nieuwste smartphone bij je abonnement, dan kan dat alleen als je bijvoorbeeld geen hoge schulden hebt maar zelfs een hypotheek kan in de weg zitten. De overheid doet dit om consumenten te beschermen tegen schulden in de toekomst, of dit de juiste manier is valt helaas nog te betwijfelen.
Tip: Vraag voor je ook maar denkt aan een abonnement met een duur toestel je gegevens op bij de BKR.

Heb jij vragen over de nieuwe wetgeving of wil je snel vóór de nieuwe regels nog een abonnement afsluiten, bel ons op 020 262 1789. Wij helpen je graag met adviezen en vergelijkingen. Wil je liever online afsluiten, kijk dan op onze speciale pagina voor een abonnement met of zonder toestel. Je kan bij ons naast mobiele telefonie ook besparen op internet, televisie en telefonie voor thuis, energie en verzekeringen, kijk daarvoor op de pagina van de VraagAlex bespaarcoach.

Originally posted 2017-04-21 15:43:54.

2 reacties op “Wijzigingen in de telecomwet
  1. Fijne vrienden,

    Denk ik wordt ook bespaarcoach, klik het aan en niemand thuis. Misschien kan ik het helemaal niet, maar je weet nooit. Ik ben iemand die graag mensen helpt, dus zodoende.

    Mvrgr. Peter

  2. Fijne vrienden,

    Denk ik wordt ook bespaarcoach, klik het aan en niemand thuis. Misschien kan ik het helemaal niet, maar je weet nooit. Ik ben iemand die graag mensen helpt, dus zodoende.Als ik aanklik reactie plaatsen , krijg
    ik te zien dat ik iets dubbel doe. Wat ?????

    MVRGR Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Direct contact?

Bel 020 262 1789!

DutchBelgiumEnglishUSA